Znaki informacyjne

Znaki informacyjne są najliczniejszą grupą znaków w polskim kodeksie drogowym. Informują o istotnych dla kierowców rzeczach, jednak nie mają – z pewnymi wyjątkami – charakteru ograniczającego czy nakazującego konkretny ruch kierowcy. Do tej grupy należą też znaki o szczególnym wyglądzie.

Droga z pierwszeństwem

D-1

Droga z pierwszeństwem

Znak oznacza początek drogi z pierwszeństwem oraz jej kontynuację. Kierujący ma pierwszeństwo na skrzyżowaniach do odwołania znaku, czyli D-2. Pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-6a lub T-6b, która pokazuje układ dróg podporządkowanych i przebieg drogi z pierwszeństwem.

Koniec drogi z pierwszeństwem

D-2

Koniec drogi z pierwszeństwem

Znak oznacza koniec drogi z pierwszeństwem. Znak D-2 odwołuje znak D-1. Kierujący nie ma już pierwszeństwa, dlatego należy pozostać uważnym i skupionym na drodze.

Droga jednokierunkowa

D-3

Droga jednokierunkowa

Znak oznacza początek lub kontynuację drogi tylko w jednym kierunku. Pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-22, która wskazuje kierującym rowerami jednośladowymi pas ruchu przeciwny do tego na znaku. Znak jest stosowany, gdy wjazd z naprzeciwka jest zamknięty znakiem B-2 lub C-9.

Droga bez przejazdu

D-4a

Droga bez przejazdu

Znak oznacza drogę bez przejazdu. Droga kończy się i nie ma połączenia z inną jezdnią. Stosowany także na drodze, która ma połączenie z innymi drogami, ale z tych dróg nie ma wyjazdu. Często mówi się o takich drogach ślepa ulica. Kierujący przy wjeździe musi mieć świadomość, że jedyny możliwy wyjazd z tej drogi to ten wjazd.

Wjazd na drogę bez przejazdu

D-4b

Wjazd na drogę bez przejazdu

Znak informuje kierującego, że droga za skrzyżowaniem nie ma przejazdu i nie ma połączenia z inną drogą. Kierunek drogi bez przejazdu wskazuje strona na znaku. Kierujący przy wjeździe musi mieć świadomość, że jedyny możliwy wyjazd z tej drogi to ten wjazd.

Pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni

D-5

Pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni

Znak oznacza, że kierujący znajduje się na zwężonej drodze i ma pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka. Znak stosowany na węższych odcinkach dróg krótszych niż 150 m i w miejscach, gdzie pojazdy o szerokości 2,5 m nie mogą się wyminąć.

Przejście dla pieszych

D-6

Przejście dla pieszych

Znak oznacza, że kierujący pojazdem zbliża się do przejścia dla pieszych, które jest w poprzek drogi. Musi zmniejszyć prędkość, aby umożliwić bezpieczne przejście pieszych na drugą stronę jezdni. Jeżeli w danym miejscu z przejścia korzystają głównie dzieci pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-27. Piesi mają pierwszeństwo.

Przejazd dla rowerów

D-6a

Przejazd dla rowerów

Znak oznacza, że kierujący pojazdem zbliża się do przejazdu dla rowerów w poprzek jezdni. Musi zmniejszyć prędkość, aby umożliwić bezpieczny przejazd rowerzystów na drugą stronę jezdni. Rowerzyści mają pierwszeństwo.

Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów

D-6b

Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów

Znak oznacza, że kierujący pojazdem zbliża się do przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów w poprzek drogi. Musi zmniejszyć prędkość, aby umożliwić bezpieczne przejście pieszych oraz bezpieczny przejazd rowerzystów na drugą stronę jezdni. Piesi i rowerzyści mają pierwszeństwo. Jeżeli w danym miejscu z przejścia korzystają głównie dzieci pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-27.

Droga ekspresowa

D-7

Droga ekspresowa

Znak oznacza początek lub kontynuację drogi ekspresowej, która jest przeznaczona dla ruchu pojazdów samochodowych. Znak stosowany jest na początkach dróg ekspresowych oraz na początkach łącznic i dróg dojazdowych do dróg ekspresowych. Pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-1a, która pokazuje odległość do początku drogi. Jeśli na drodze ekspresowej pobierana jest opłata, to pod znakiem jest tabliczka T-28.

Koniec drogi ekspresowej

D-8

Koniec drogi ekspresowej

Znak oznacza koniec drogi ekspresowej, która jest przeznaczona dla ruchu pojazdów samochodowych. Znak D-8 odwołuje znak D-7. Znak stosowany na końcu drogi ekspresowej oraz na łącznicach wyjazdowych z drogi. Pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-1a, która pokazuje odległość do końca drogi ekspresowej.

Autostrada

D-9

Autostrada

Znak oznacza początek lub kontynuację autostrady. Znak stosowany jest na początku drogi autostrady głównej oraz na początkach dróg dojazdowych autostrady. Pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-1a, która pokazuje odległość do początku drogi. Jeśli na autostradzie pobierana jest opłata, to pod znakiem jest tabliczka T-28.

Koniec autostrady

D-10

Koniec autostrady

Znak oznacza koniec autostrady. Znak D-10 odwołuje znak D-9. Znak stosowany na końcu autostrady oraz na łącznicach wyjazdowych z drogi. Pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-1a, która pokazuje odległość do autostrady.

Początek pasa ruchu dla autobusów

D-11

Początek pasa ruchu dla autobusów

Znak oznacza początek pasa ruchu dla pojazdów, które są wykorzystywane do odpłatnego przewozu osób na regularnych liniach np. autobusów, trolejbusów. W przypadku, gdy na pasie dopuszczony jest ruch taksówek, pod znakiem umieszczana jest tabliczka z napisem TAXI. Pas jest wyłączony z ruchu dla innych pojazdów.

Pas ruchu dla autobusów

D-12

Pas ruchu dla autobusów

Znak oznacza kontynuację pasa ruchu dla pojazdów, które są wykorzystywane do odpłatnego przewozu osób na regularnych liniach np. autobusów, trolejbusów. W przypadku, gdy na pasie dopuszczony jest ruch taksówek, pod znakiem umieszczana jest tabliczka z napisem TAXI. Pas jest wyłączony z ruchu dla innych pojazdów.

Początek pasa ruchu powolnego

D-13

Początek pasa ruchu powolnego

Znak oznacza początek pasa ruchu przeznaczonego dla pojazdów, które nie są w stanie osiągnąć większej prędkości na wzniesieniu niż ta wskazana w znaku. Kierujący tymi pojazdami są zobowiązani poruszać się tym pasem. Pod znakiem umieszczana jest tabliczka, która pokazuje odległość do początku pasa ruchu.

Początek pasa ruchu

D-13a

Początek pasa ruchu

Znak oznacza początek pasa ruchu, który zaczyna się na stronie pokazanej na znaku. Pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-1a, z której można odczytać odległość do początku lub końca pasa ruchu. Znak stosuje się na jezdniach jednokierunkowych i jednocześnie informuje o liczbie pasów ruchu.

Koniec pasa ruchu

D-14

Koniec pasa ruchu

Znak oznacza koniec pasa ruchu po prawej stronie jezdni. Pod znakiem umieszczana jest tabliczka T-1a, z której można odczytać odległość do początku lub końca pasa ruchu. Znak stosuje się na jezdniach jednokierunkowych z co najmniej dwoma pasami ruchu, na których kończy się pas skrajny.

Przystanek autobusowy

D-15

Przystanek autobusowy

Znak oznacza miejsce zatrzymania się autobusów komunikacji publicznej jeżdżących na regularnych liniach lub innych pojazdów, które świadczą odpłatny przewóz osób, a także autobusów szkolnych. Z miejsca zatrzymania mogą korzystać wyłącznie te pojazdy.

Przystanek trolejbusowy

D-16

Przystanek trolejbusowy

Znak oznacza miejsce zatrzymania się pojazdów, które są wykorzystywane do płatnego przewozu osób. W przypadku znaku D-16 są to trolejbusy. Inne pojazdy nie mogą zatrzymywać się w tym wyznaczonym dla trolejbusów miejscu.

Najczęściej zadawane pytania

Znaki informacyjne - o co najczęściej pytają kierowcy?
Jak wygląda znak informacyjny?
Co oznaczają znaki informacyjne?
Ile jest znaków ruchu drogowego?
W jakim kształcie są znaki informacyjne?

W ruchu drogowym znaki informacyjne pełnią niezwykle ważną funkcję. Część z nich ma wpływ na to, jak powinien wyglądać ruch na drogach. Inne informują o punktach przy drodze czy innych obiektach, które mogą być ważne z punktu widzenia kierowcy. Poznaj je bliżej – każdy kierowca powinien znać te oznaczenia i zdawać sobie sprawę z tego, jak są istotne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Znaki informacyjne – definicja

Znaki informacyjne to takie znaki, które, jak mówi sama nazwa, informują. Zazwyczaj chodzi o:

  • sposób organizacji ruchu,
  • rodzaju drogi,
  • obiektach znajdujących się przy drodze albo w jej pobliżu.

Są to znaki pionowe określane literą D i odpowiednim dla danego znaku numerem porządkowym, np. D-1.

Znaki informacyjne – sposób umieszczania przy drodze

W odróżnieniu od innych znaków drogowych, znaki informacyjne umieszcza się w szczególny sposób przy drodze. Zasady te opisane są w Szczegółowych warunkach technicznych dla znaków oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunkach ich umieszczania na drogach.

Znaki w obszarze niezabudowanym

Znaki informacyjne, które wskazują na obiekt znajdujący się przy drodze, umieszcza się:

  • bezpośrednio przy wjeździe do obiektu, umieszczając na dole strzałkę lub dodatkowo informację o odległości, jeśli obiekt znajduje się w oddaleniu od drogi,
  • oddzielnie dla obu kierunków ruchu, jeśli dojazd jest możliwy z obu stron, a droga jest dwujezdniowa,
  • wyłącznie po stronie, z której znajduje się obiekt, jeśli dojazd do niego jest niemożliwy z przeciwnego kierunku ruchu,
  • jako znak dwustronny, jeśli droga jest dwukierunkowa dwupasmowa, a natężenie ruchu małe.

Dodatkowo znaki te mogą być powtarzane na obszarze niezabudowanym:

  • w odległości 500 m lub 1 km przed obiektem w przypadku dróg powiatowych,
  • 500 m i 2 km przed obiektem w przypadku dróg wojewódzkich i krajowych,
  • 5 km przed obiektem na drogach krajowych,
  • 5 i 10 km przed obiektem na drogach ekspresowych i autostradach.

Powtórzenie jest możliwe, o ile nie występują w mniejszej odległości niż wskazują powyższe zapisy obiekty o takim samym charakterze. Najczęściej zdarza się to w przypadku stacji paliw.

Znaki w obszarze zabudowanym

W przypadku obszaru zabudowanego powtórzenie stosuje się w odległości ok. 500 m od obiektu. Tam stosuje się też zasadę, że obiekty muszą być położone bezpośrednio przy drodze lub maksymalnie 500 m od niej, chyba że jest to szpital, telefon lub posterunek policji.

Znaki informacyjne – kilka obok siebie

Jeśli kilka znaków informacyjnych występuje obok siebie, to nie stawia się ich w ten sposób, tylko umieszcza na tablicy zbiorczej. Możliwe jest to w konfiguracjach:

  • do trzech w jednym rzędzie,
  • cztery w dwóch rzędach po dwa,
  • sześć w dwóch lub trzech rzędach ustawionych poziomo.

Poza tym znaki mogą być ustawione w odległościach:

  • 50 m od siebie na drogach, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 90 km/h,
  • 20 m na drogach, gdzie prędkość to 60 km/h,
  • 10 m od siebie na pozostałych drogach.

Wysokość i odległość od pasa a znaki informacyjne

Przepisy jasno określają ustawienie znaków informacyjnych:

  • 0,5 m od pasa, jeśli to droga z poboczem,
  • 0,5 m od zewnętrznej krawędzi pasa na drogach dwujezdniowych, które mają pas rozdzielający,
  • 0,5 m od krawędzi drogi rowerowej,
  • od 0,5 do 2 m od krawędzi jezdni na ulicach,
  • min. 1,95 m przy torach linii tramwajowych.

Jeśli chodzi o wysokość, powinny być osadzone:

  • na poziomie min. 2 m w obszarze zabudowanym,
  • na poziomie min. 2,2 m na chodniku,
  • min. 2 m poza obszarem zabudowanym,
  • min. 5 m nad jezdnią.

Znaki informacyjne z innymi znakami

Z uwagi na swój charakter znaki informacyjne mogą być umieszczane na jednym słupie z innymi znakami. Dotyczy to zestawień:

  • znak D-1 z innym znakiem, wyłączając drogowskazy,
  • znak A-7 i znak informacyjny: D-2/D-6/D-6a/D-6b,
  • znak ostrzegawczy i znak informacyjny,
  • znak zakazu i znak informacyjny,
  • znak nakazu i znak informacyjny.

Znaki informacyjne – wygląd

To, jak wyglądają znaki informacyjne, określa odgórnie Konwencja wiedeńska o znakach i sygnałach drogowych. Mają one kształt prostokąta, rombu lub kwadratu z niebieskim lub białym tłem i białym lub czarnym oznaczeniem. Dzieli się je na rozmiary w milimetrach:

  • mini – o długości 400 mm i wysokości 400+100 n,
  • małe – o długości 600 mm i wysokości 600+150 n,
  • średnie – o długości 600 mm i wysokości 600+150 n,
  • duże – o długości 900 i wysokości 900+225 n,
  • wielkie – o długości 1200 i wysokości 1200+300 n.

N w wysokości przyjmuje wartość 0, 1 lub 2. Wyjątkiem jest znak D-1, który ma bok:

  • o długości 600 lub 900 mm, jeśli jest umieszczany wraz z tabliczkami T-6a lub T-6b i wskazuje kierunek drogi z pierwszeństwem,
  • o długości 400 mm, jeśli stoi przed skrzyżowaniem wzdłuż drogi z pierwszeństwem przejazdu.

Rodzaje znaków informacyjnych

To, jakie są rodzaje znaków informacyjnym, określa Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Dzielą się one na następujące rodzaje:

  • D-1 – droga z pierwszeństwem; znak ten oznacza zarówno początek drogi z pierwszeństwem, jak i kontynuację drogi z pierwszeństwem,
  • D-2 – koniec drogi z pierwszeństwem; warto mieć na uwadze, że koniec drogi z pierwszeństwem to znak ustawiany przed skrzyżowaniem z inną drogą z pierwszeństwem, a także przed skrzyżowaniem o ruchu okrężnym lub równorzędnym,
  • D-3 – droga jednokierunkowa; jeśli możliwy jest przejazd dla rowerzystów, tabliczka T-22 informuje o tym, że przebiega on na wyznaczonym na jezdni pasie ruchu przeznaczonym do tego celu, również w kierunku przeciwnym,
  • D-4a – droga bez przejazdu oznacza początek drogi zwanej ślepą uliczką,
  • D-4b – wjazd na drogę bez przejazdu,
  • D-5 – pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni; biała strzałka jest odpowiednia dla drogi z pierwszeństwem, podczas gdy czerwona oznacza drogę, na której kierowca musi przepuścić pojazd z naprzeciwka,
  • D-6 – przejście dla pieszych; informuje o możliwości przechodzenia pieszych przez jezdnię, gdzie mają oni pierwszeństwo; zmusza kierowcę do zwolnienia przy podjeżdżaniu do miejsca oznaczonego znakiem,
  • D-6a – przejazd dla rowerzystów; kierujący pojazdem zbliżający się do przejazdu ma obowiązek zatrzymać się przed
  • D-6b – przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów; znak informuje o możliwości przechodzenia pieszych oraz przejeżdżania rowerzystów w miejscu oznaczonym i z pierwszeństwem,
  • D-7 – droga ekspresowa,
  • D-8 – koniec drogi ekspresowej,
  • D-9 – autostrada,
  • D-10 – koniec autostrady,
  • D-11 – początek pasa ruchu dla autobusów,
  • D-12 – pas ruchu dla autobusów,
  • D-13 – początek pasa ruchu powolnego; ten znak wskazuje na pas, którym powinni poruszać się kierujący pojazdami nieosiągającymi na wzniesieniu minimalnej prędkości określonej w przepisach,
  • D-13a – początek pasa ruchu,
  • D-13b – początek pasa ruchu na jezdni dwukierunkowej,
  • D-14 – koniec pasa ruchu zwyczajnego, pasa ruchu dla autobusów lub, jeśli umieszczony przy pasie ruchu powolnego – zakończenie tej formy pasa,
  • D-15 – przystanek autobusowy,
  • D-16 – przystanek trolejbusowy,
  • D-17 – przystanek tramwajowy,
  • D-18 – parking, z wyjątkiem przyczep kempingowych,
  • D-18a – parking z miejscem zastrzeżonym, czyli przeznaczonym dla pojazdu osoby uprawnionej; zazwyczaj postój pojazdu uprawnionej osoby oznacza osobę niepełnosprawną lub kierującego pojazdem przewożącego taką osobę,
  • D-18b – parking zadaszony,
  • D-19 – postój taksówek,
  • D-20 – koniec postoju taksówek,
  • D-21 – szpital,
  • D-21a – policja,
  • D-22 – punkt opatrunkowy,
  • D-23 – stacja paliw,
  • D-23a – stacja paliw tylko z gazem do napędu pojazdów,
  • D-23b – stacja paliwowa z punktem ładowania pojazdów elektrycznych,
  • D-23c – stacja ładownia pojazdów elektrycznych,
  • D-24 – telefon,
  • D-25 – poczta,
  • D-26 – stacja obsługi technicznej,
  • D-26a – wulkanizacja,
  • D-26b – myjnia,
  • D-26c – toaleta publiczna,
  • D-26d – natrysk,
  • D-27 – kawiarnia albo przydrożony bufet,
  • D-28 – restauracja,
  • D-29 – hotel lub motel,
  • D-30 – obozowisko lub camping,
  • D-31 – obozowisko lub camping z dostępem do podłączenia elektrycznego dla przyczep kempingowych,
  • D-32 – pole biwakowe,
  • D-33 – schronisko młodzieżowe,
  • D-34 – punkt informacji turystycznej,
  • D-34a – informacja radiowa o ruchu drogowym,
  • D-34b – zbiorcza tablica informacyjna,
  • D-35 – przejście podziemne dla pieszych,
  • D-35a – schody ruchome w dół,
  • D-36 – przejście nadziemne dla pieszych,
  • D-36a – schody ruchome w górę,
  • D-37 – tunel,
  • D-38 – koniec tunelu,
  • D-39 – dopuszczalne prędkości,
  • D-39a – opłaty drogowe,
  • D-40 – strefa zamieszkania,
  • D-41 – koniec strefy zamieszkania,
  • D-42 – obszar zabudowany,
  • D-43 – koniec obszaru zabudowanego;
  • D-44 – strefa płatnego parkowania albo śródmiejska strefa płatnego parkowania; nie dotyczy pojazdów uprzywilejowanych i postoju pojazdów komunikacji publicznej w wyznaczonych miejscach; obowiązuje z wyjątkiem postoju pojazdów osób, dla których opłata jest zerowa,
  • D-45 – koniec strefy płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefy płatnego parkowania,
  • D-46 – droga wewnętrzna,
  • D-47 – koniec drogi wewnętrznej,
  • D-48 – zmiana pierwszeństwa z trójkątem wskazującym skrzyżowaniem równorzędne,
  • D-48a – zmiana pierwszeństwa z trójkątem wskazującym wlot podporządkowany,
  • D-49 – miejsce poboru opłat,
  • D-50 – zatoka przy drodze,
  • D-51 – automatyczna kontrola prędkości, czyli fotoradar,
  • D-51a – automatyczna kontrola średniej prędkości, czyli odcinkowy pomiar prędkości,
  • D-51b – koniec automatycznej kontroli prędkości,
  • D-52 – strefa ruchu,
  • D-53 – koniec strefy ruchu; znak umieszczany przy wyjeździe na tym samym przekroju poprzecznym drogi, co znak D-52,
  • D-54 – strefa czystego transportu,
  • D-55 – koniec strefy czystego transportu.

Jak widać, znak informacyjny to oznaczenie istotne dla informowania o warunkach ruchu drogowego jego uczestników. Oferuje wiele istotnych informacji, np. o dopuszczalnych prędkościach obowiązujących na terytorium państwa przy wjeździe do niego, miejscach postoju dla osób o obniżonej sprawności ruchowej i innych uczestników ruchu, obszarach przechodzenia pieszych i przejeżdżania rowerzystów przez jezdnię. Każdy kierowca powinien dobrze znać te oznaczenia, aby uniknąć mandatu i zapewnić sobie i innym bezpieczeństwo na drodze.

Nasze artykuły i porady

Chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat znaków drogowych i ich znaczenia? Zajrzyj do naszych poradników!

2024-11-29

Dojazd do posesji z drogi – aktualne przepisy, odszkodowanie

Wiele budynków nie ma bezpośredniego połączenia z drogą gminną, powiatową czy np. krajową. Wtedy potrzebna...

2024-11-29

Jak sprawdzić, czy droga jest gminna?

W Polsce występują drogi prywatne i publiczne, ale tych drugich jest znacznie więcej. Każda z...

2024-11-29

Wymiary znaków drogowych

Znaki drogowe wpływają na płynność i bezpieczeństwo ruchu – na drogach publicznych, prywatnych, na parkingach,...