Znaki żółte drogowe – czym są i gdzie się je stosuje?
W niektórych miejscach klasyczne znaki pionowe nie wystarczą. W celu zwiększenia bezpieczeństwa w takich punktach stosuje się więc dodatkowe oznaczenia poziome, malowane bezpośrednio na jezdni. Najczęściej mają one biały kolor, ale występują też w wersji żółtej.
Znaki poziome zwykle można spotkać na:
- jezdniach (linie rozdzielające pasy ruchu),
- przejściach dla pieszych,
- skrzyżowaniach (linie zatrzymania, strzałki kierunkowe),
- drogach jednokierunkowych (strzałki, oznaczenia pasów),
- miejscach parkingowych (linie wyznaczające stanowiska).
Znaki żółte drogowe stosuje się tymczasowo – w przeciwieństwie do tych białych, malowanych na stałe. Najczęściej można je spotkać w miejscach, w których prowadzi się remont jezdni i konieczna jest chwilowa zmiana organizacji ruchu. W wielu przypadkach są one uzupełnieniem stref wydzielonych przez pachołki drogowe.
Gdzie najczęściej maluje się znaki poziome barwy żółtej?
Znaki poziome barwy żółtej najczęściej maluje się tam, gdzie są prowadzone prace naprawcze, a kierowcy nie mogą skorzystać z fragmentu jezdni. Nie jest to jednak jedyna lokalizacja, w której można spotkać takie oznaczenia. Występują też:
- w miejscach, w których odbywają się biegi czy parady,
- w punktach tymczasowych korytarzy ratunkowych lub awaryjnych,
- przy przystankach wyznaczonych na określony czas,
- na skrzyżowaniach, które musiały zostać przeorganizowane w związku z modernizacjami prowadzonymi w okolicy,
- na tymczasowych drogach jednokierunkowych (np. w wakacyjnych kurortach),
- w miejscach rozładunku i załadunku w trakcie imprez masowych.
Znaki poziome barwy żółtej są więc stosowane wszędzie tam, gdzie chwilowo obowiązują inne zasady jazdy niż te wyznaczone przez białe linie.
Czy znaki żółte drogowe są ważniejsze od tych białych?
Zgodnie z Art. 85 Ust. 3 Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – „Jeżeli na drodze są umieszczone znaki barwy białej i żółtej wskazujące różny sposób zachowania, to kierujący jest obowiązany stosować się do znaków barwy żółtej”. |
Oznacza to, że w miejscach, w których znajdują się zarówno znaki poziome białe, jak i żółte, należy stosować się wyłącznie do tych drugich. Mowa tu nie tylko o liniach, lecz także strzałkach, napisach i innych symbolach używanych jako oznaczenia jezdni. Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z prawem żółte pasy na drodze nie mogą zastąpić białych oznaczeń na stałe.
Co więcej, standardowe linie, które chwilowo nie obowiązują w strefie zmienionej organizacji ruchu, muszą zostać przekreślone żółtymi pasami. Szerokość takich linii nie może być mniejsza niż 12 cm.
Czy na drodze może się znaleźć dowolne oznaczenie w kolorze żółtym?
Polskie przepisy dokładnie określają, czym powinny cechować się znaki drogowe – zarówno pionowe, jak i poziome. Nie mogą być to przypadkowe linie i symbole. Wszelkie oznaczenia nanoszone na jezdnię powinny być:
- widoczne nawet w bardzo trudnych warunkach drogowych,
- odblaskowe,
- zgodne z oficjalnymi wzorami symboli drogowych.
Znaki żółte drogowe muszą być też wykonane w sposób umożliwiający ich usunięcie po zakończeniu prac remontowych. Ich fragmenty nie mogą zostać na ulicy na stałe – wówczas mogłyby mylić kierowców.
Mandat za niestosowanie się do żółtych pasów na drodze
Wielu kierowców, zwłaszcza tych doświadczonych, jeździ „na pamięć”. Po zmianie organizacji ruchu często wciąż powtarzają oni te same manewry, które były dopuszczalne przed wdrożeniem nowych oznaczeń. Takie działanie jest jednak niezgodne z prawem i niesie za sobą poważne konsekwencje.
Poniżej przedstawiamy aktualne kary za niestosowanie się do znaków poziomych.
Przekroczenie podwójnej linii ciągłej (w tym przypadku wyznaczonej przez znaki żółte) | 200 zł i 5 punktów karnych |
Jazda po powierzchni wyłączonej z ruchu | 100 zł i 1 punkt karny |
Niestosowanie się do znaku P-22 “BUS” | 100 zł i 1 punkt karny |
Niestosowanie się do znaku P-2 “linia pojedyncza ciągła” | 100 zł i 1 punkt karny |
Niestosowanie się do znaku P-3 “linia jednostronnie przekraczalna” | 200 zł i 1 punkt karny |
Niestosowanie się do znaku P-7b “linia krawędziowa ciągła” | 100 zł i 1 punkt karny |
Jazda autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym niż wynikający z ustawy lub znaków drogowych | 200-5000 zł i 8 punktów karnych |
Mandaty za niestosowanie się do żółtych znaków są takie same jak w przypadku linii białych. W trakcie tymczasowej zmiany organizacji ruchu to właśnie one pełnią funkcję głównych oznaczeń poziomych, a więc nie można ich lekceważyć.
Żółte linie na drodze a asystent pasa ruchu
W nowoczesnych samochodach stosuje się wiele systemów automatyzujących i zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Wśród nich warto wyróżnić asystenta pasa ruchu, czyli technologię, która wykrywa przebieg oznaczeń poziomych i zapobiega np. przypadkowemu zjechaniu na pobocze. O ile system ten działa bardzo dobrze na drogach ekspresowych, autostradach, a nawet miejskich ulicach, które nie są remontowane, to może generować problemy tam, gdzie chwilowo zmienia się organizacja ruchu. Zdarza się, że asystent nie jest w stanie poprawnie odczytać żółtych oznaczeń lub reaguje na te białe, częściowo zasłonięte przez tymczasowe znaki poziome.
Z tego powodu kierowcy korzystający z tej technologii powinni nie tylko zachować szczególną ostrożność w kontekście zachowań innych uczestników ruchu, lecz także obserwować własne auto. Pozwala to zapobiec sytuacji, w której samochód próbuje wymusić stosowanie się do starych, obecnie nieobowiązujących znaków poziomych. Dobrym pomysłem jest też wyłączenie asystenta i uruchomienie go dopiero po pokonaniu remontowanego fragmentu drogi.
Jak decyduje się o umieszczeniu żółtych pasów na drodze?
Żółte pasy na drodze nie mogą zostać umieszczone w sposób przypadkowy. O tym, gdzie pojawią się znaki poziome, decyduje zarządca drogi (np. zarząd gminy, powiatu) na podstawie zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu.
Dopiero po zaakceptowaniu przygotowanych planów znaki żółte mogą pojawić się na jezdni. Najczęściej są one naklejane – wykonuje się je ze specjalnej folii odpornej na działanie czynników atmosferycznych i tarcie, a jednocześnie łatwej do usunięcia. To znacznie lepsza metoda niż malowanie, które trudno zetrzeć.
Obowiązki drogowców związane z żółtymi znakami
Drogowcy mają kilka obowiązków związanych z żółtymi oznaczeniami poziomymi. Muszą oni zadbać o to, by linie te były rozmieszczone zgodnie z przepisami i zatwierdzonym projektem, a także by nie odkleiły się przed zakończeniem prac. Natomiast po sfinalizowaniu remontu ich obowiązkiem jest usunięcie wszelkich żółtych znaków poziomych. W innym przypadku poprzednia organizacja ruchu nie zostanie przywrócona.
Nieusunięte żółte linie są też naruszeniem przepisów o organizacji ruchu. Jeśli wykonawca nie pozbędzie się ich po zakończeniu prac, może zostać ukarany karą administracyjną i ponieść odpowiedzialność za szkody spowodowane w związku z mylącym oznakowaniem.
[summary_post]