Oznaczenia wojskowe były dotychczas rzadko spotykane przy polskich drogach. Od pewnego czasu jest ich coraz więcej, co może dziwić i niepokoić niektórych uczestników ruchu drogowego. Jednocześnie warto je znać, aby wiedzieć, czego można spodziewać się na drodze.
Wojskowe znaki drogowe – kogo dotyczą?
Jak można się domyślać, zwykli kierowcy mogą zignorować oznaczenia wojskowe – muszą jednak zwrócić na nie uwagę siły zbrojne. Charakterystyczne żółte znaki informują bowiem o możliwości obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym albo jednokierunkowym dla pojazdów kołowych. Mówiąc prościej, informują o tym, jakie pojazdy wojskowe mogą bez przeszkód wjechać na dany most albo wiadukt. Dla pojazdów kołowych czy pojazdów gąsienicowych jest to o tyle istotne, że zbyt duże obciążenie mostu o ruchu określonym na znaku mogłoby spowodować jego uszkodzenie. Z tego powodu w przypadku kierujących pojazdami wojskowymi zwracanie na nie uwagi jest konieczne.
Czy pojawianie się znaków wojskowych oznacza, że kierowcy pozostałych pojazdów kołowych muszą zachowywać się inaczej? Zdecydowanie nie, bo pojazdy wojskowe nie są uprzywilejowane w ruchu drogowym. W szczególnych przypadkach, gdy mogą być, od razu można to zauważyć – będą wysyłały zarówno sygnały dźwiękowe, jak i świetlne w kolorze niebieskim.
Znaki drogowe wojskowe – rodzaje i wygląd
Wszystkie znaki wskazujące na obciążenia mostu o ruchu danego rodzaju są okrągłe i mają:
- 40 cm średnicy dla oznaczeń klasy obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym,
- 60 cm średnicy dla oznaczeń klasy obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym.
Wszystkie mają również żółte tło, na którym pojawiają się czarne napisy, a także cienką, czarną obwódkę. Stawia się je na początku trasy prowadzącej do przeszkody, a potem na 100 metrów przed:
- tunelami,
- mostami,
- wiaduktami.
Istnieją też znaki prostokątne z czarnymi oznaczeniami oraz napisami. Wskazują one na wysokość skrajni i szerokość mostu.
Rodzaje znaków wojskowych
Wszystkie znaki wojskowe mają symbole zaczynające się od litery „W”. W kodeksie ruchu drogowego określane są jako dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi. Można więc powiedzieć, że są to znaki wojskowej klasyfikacji obciążenia, które dotyczą pojazdów sił zbrojnych, a nie dotyczą pojazdów cywilnych. Oto ich lista:
- W-1 – klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym
- W-2 – klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym
- W-3 – klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych jest to popularnie nazywany żółty znak z czołgiem
- W-4 – klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych
- W-5 – klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych
- W-6 – szerokość mostu lub innego środka przeprawowego
- W-7 – wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu
Co to znaczy w praktyce? W sprawie znaków podpisano umowę standaryzacyjną NATO STANAG 2021. W jej rezultacie każdy z krajów członkowskich NATO wyznaczył drogi, którymi można poruszać się w pojazdach wojskowych, przypisując wspomnianym wyżej obiektom odpowiednie dla nich klasy. Każdy z pojazdów wojskowych ma swój numer klasyfikacyjny, który nie odpowiada jego masie, tylko jest nadawany według innych zasad. Dalej reguła jest prosta: jeśli numer klasyfikacyjny danego pojazdu jest mniejszy lub równy dopuszczalnemu na znaku, pojazd może przeprawić się na drugą stronę obiektu.
Klasę obciążenia określa się metodą MILORY w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie. Zazwyczaj klasa obciążenia mostu o ruchu danego rodzaju jest najniższą klasą obciążenia możliwego dla danego obiektu.
Dlaczego przybywa wojskowych znaków drogowych?
Od początku 2024 roku przybyły w Polsce znaków drogowych przeznaczonych dla wojska z uwagi na ćwiczenia, które odbywają się na terenie całego kraju. Ustawiane są one wyłącznie przy konkretnych obiektach. Znaki wojskowe pojawiają się w Polsce są efektem rozpoczęcia ćwiczeń STEADFAST DEFENDER-24 i DRAGON-24.
Nie jest to jednak pierwszy raz w XXI wieku, gdy możemy zauważyć ich natężenie przy drogach. Poprzednio obecność podobnych znaków i sygnałów drogowych była wzmożona w 2016 roku, w trakcie innych rodzajów ćwiczeń.
Żółte znaki, na których wypisana jest klasa obciążenia mostu, są jednymi z sygnałów drogowych, do których musimy na jakiś czas przywyknąć. Nie powinny jednak budzić niepokoju. Jest bardzo prawdopodobne, że po zakończeniu ćwiczeń te znaki drogowe po prostu znikną z poboczy.