Znaki drogowe w Niemczech – czy różnią się czymś od polskich? Przykłady

znaki
znakiZaktualizowano: 2025-06-30
facebook

Wybierasz się w podróż do Niemiec? Zapoznaj się wcześniej z obowiązującymi w tym kraju przepisami drogowymi oraz znakami, jakie możesz tam spotkać. To, że dobrze znane jest ci polskie oznakowanie, nie oznacza, że nic nie zaskoczy cię za zachodnią granicą. Sprawdź, jak wyglądają znaki stosowane w Niemczech.

Oznakowanie drogowe w Niemczech i Polsce – najważniejsze informacje

Szczegółowe przepisy dotyczące oznakowania dróg zarówno w Polsce, jak i Niemczech są ustalane w ramach wewnętrznych regulacji. Jednak muszą one spełniać zasady Konwencji wiedeńskiej o znakach i sygnałach drogowych. Jest to międzynarodowa umowa określająca zasady wyglądu i umieszczania oznakowania. Oznacza to, że jeżdżąc po krajach, które ją ratyfikowały m.in. Polsce i Niemczech, zobaczysz przy drogach znaki, które są podobne do tych dobrze ci znanych.

Pierwszeństwo przejazdu – znaki drogowe w Niemczech i Polsce

Jednym z najważniejszych znaków regulujących pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach jest „stop”. W Polce to oznakowanie B-20. W Niemczech stosuje się znak 206 „Halt! Vorfahrt gewähren”. Różnią się one od siebie tym, że na niemieckim oznakowaniu zastosowane grubsze obramowanie oraz napis.

Polski znak B-20 „stop” Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Znaki_zakazu#/media/Plik:PL_road_sign_B-20.svg

Niemiecki znak 206 „Halt! Vorfahrt gewähren” Źródło: https://www.seton.de/halt-vorfahrt-gewaehren-verkehrszeichen-retroreflektierend-1.htmlInnym znakiem regulującym pierwszeństwo przejazdu jest oznakowanie D-1 „droga z pierwszeństwem przejazdu”. W Niemczech jest to znak 306 „Vorfahrtstraße”. Między nimi nie ma praktycznie żadnych różnic.

Polski znak D-1 „droga z pierwszeństwem przejazdu” Źródło:https://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie_europejskich_znak%C3%B3w_drogowych#/media/Plik:PL_road_sign_D-1.svg

Niemiecki znak 306 „Vorfahrtstraße” Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie_europejskich_znak%C3%B3w_drogowych#/media/Plik:Zeichen_306_-_Vorfahrtstra%C3%9Fe,_StVO_1970.svg

Koniec drogi z pierwszeństwem przejazdu w Polsce jest oznakowany symbolem D-2. W Niemczech ma zastosowanie znak 307 „Ende der Vorfahrtstraße”. Zasadniczą różnicą między nimi jest sposób przekreślenia żółtego rombu z białą obwódką.

Polski znak D-2 „koniec drogi z pierwszeństwem” Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie_europejskich_znak%C3%B3w_drogowych#/media/Plik:PL_road_sign_D-2.svg

Niemiecki znak 307 „Ende der Vorfahrtstraße” Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie_europejskich_znak%C3%B3w_drogowych#/media/Plik:Zeichen_307_-_Ende_der_Vorfahrtstra%C3%9Fe,_StVO_1981.svg

Pierwszeństwo dla nadjeżdżających z naprzeciwka w Polsce wskazuje znak B-31. W Niemczech w tym celu stosuje się oznakowanie 208 „Dem Gegenverkehr Vorrang gewähren!”. Różnią się one od siebie wyłącznie stylem strzałek.

Polski znak B-31 „pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka” Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie_europejskich_znak%C3%B3w_drogowych#/media/Plik:PL_road_sign_B-31.svg

Niemiecki znak 208 „Dem Gegenverkehr Vorrang gewähren!” Źródło:https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Zeichen_208_-_Dem_Gegenverkehr_Vorrang_gew%C3%A4hren!_600x600,_StVO_1992.svg

Wśród znaków regulujących pierwszeństwo przejazdu największa różnica dotyczy symbolu oznaczającego konieczność ustąpienia pierwszeństwa. W Polsce stosuje się A-7, czyli odwrócony trójkąt w pomarańczowym kolorze z czerwonym cienkim obramowaniem. W Niemczech znak ten ma identyczny kształt, ale jest on barwy białej z grubym czerwonym obramowaniem.

Polski znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie_europejskich_znak%C3%B3w_drogowych#/media/Plik:PL_road_sign_A-7.svg

 

Niemiecki znak 205 „Vorfahrt gewähren” Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie_europejskich_znak%C3%B3w_drogowych#/media/Plik:Zeichen_205_-_Vorfahrt_gew%C3%A4hren!_StVO_1970.svg

Niemieckie znaki drogowe ostrzegawcze – porównanie z polskimi oznaczeniami

Znaki ostrzegawcze niemiecki i polskie mają kształt trójkąta. Różnią się one jednak kolorem tła, na którym umieszczone są symbole. W Niemczech ma ono biały kolor, a w Polsce pomarańczowy. W przypadku pierwszych z nich zastosowana jest gruba czerwona obramówka. W Polsce także jest ona stosowana, jednak jest o wiele cieńsza.

W poniższej tabeli znajdziesz zestawienie znaków wraz z opisami wykorzystywanych do ostrzegania kierowców w obu krajach.

A-1 “niebezpieczny zakręt w prawo” 103-20 Kurve (rechts)
A-3 “niebezpieczne zakręty – pierwszy w prawo” 105-20 “Doppelkurve, zunächst rechts”
A-5 “skrzyżowanie dróg” 102 “Kreuzung oder Einmündung mitVorfahrt von rechts”
 A-23 “stromy podjazd” 110-58 “Steigung”
A-16 “przejście dla pieszych” 134-10 „Fußgängerüberweg”
A-9 “przejazd kolejowy z zaporami”

A-10 “przejazd kolejowy bez zapór”

151 „Bahnübergang”

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie_europejskich_znak%C3%B3w_drogowych 

Znaki zakazu w Niemczech i Polsce – porównanie

W przypadku znaków zakazu stosowane są praktycznie identyczne oznakowania. W obu tych krajach mają one formę koła z białym tłem i czerwoną obramówką.

W poniższej tabeli znajdziesz kilka przykładowych znaków.

B-2 “zakaz wjazdu” 267 „Verbot der Einfahrt”
B-4 “zakaz wjazdu motocykli” 255 „Verbot für Krafträde”
B-13a “zakaz wjazdu pojazdów z towarami niebezpiecznymi” 261 „Verbot für kennzeichnungspflichtige Kraftfahrzeuge mit gefährlichen Gütern”

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Por%C3%B3wnanie_europejskich_znak%C3%B3w_drogowych 

Niemieckie znaki drogowe na autostradzie

Na niemieckich autostradach nie obowiązuje limit prędkości. Zgodnie z zaleceniami nie powinna ona jednak przekraczać 130 km/h. Na tablicach informujących o dopuszczalnych limitach zobaczysz więc koło symbolu autostrady oznakowanie na niebieskim tle z liczbą 130.

Niemiecki znak 393 b “Informationstafel an Grenzübergängen”
Źródło: Wikipedia.pl

Podróżując po niemieckich autostradach, możesz także spotkać oznakowanie z pomarańczową strzałką. Dla wielu kierowców z innych krajów jest to dość tajemniczy znak. Jest to tzw. strzałka objazdowa, którą stosuje się w celu poprawy płynności ruchu drogowego na autostradach. Wskazuje ona alternatywne trasy dojazdu do miejsca docelowego. Co ważne, nie jest to znak ujęty w niemieckich przepisach prawa. Ma on na celu ułatwić podróżowanie kierowcom, którzy chcą kontynuować jazdę po mniej zatłoczonych drogach.

Niemiecki znak 467.1-20 Umlenkungspfeil (Streckenempfehlung) rechtsweisend
Źródło: https://www.strassenausstatter.de/produkt/verkehrsschilder/richtzeichen/umleitungen/richtung/verkehrszeichen-467-1-20-umleitungspfeil-streckenempfehlung-rechtsweisend/

Koniec objazdu jest oznakowany symbolem przekreślonej pomarańczowej strzałki.

Niemiecki znak 467.2 Umlenkungspfeil Ende (Ende einer Streckenempfehlung)
Źródło: https://www.strassenausstatter.de/produkt/verkehrsschilder/richtzeichen/umleitungen/richtung/verkehrszeichen-467-2-umleitungspfeil-ende-ende-einer-streckenempfehlung/

Pomarańczowe strzałki są stosowane przede wszystkim na autostradach przebiegających przez najbardziej zaludnione oraz uprzemysłowione regiony Niemiec. Możesz je spotkać podczas podróży po m.in.:

  • Zagłębiu Ruhry,
  • Nadrenii.

Są umieszone także w okolicach Frankfurtu nad Menem.

Na niemieckich autostradach można również spotkać znak Z.538-ff “Fahrstreifentafel – ohne Gegenverkehr mit integriertem Zeichen 282”, czyli „znak pasa ruchu – bez nadjeżdżających pojazdów ze zintegrowanym znakiem 282”.

Niemiecki znak Z.538-ff “Fahrstreifentafel – ohne Gegenverkehr mit integriertem Zeichen 282
Źródło: https://www.bast.de/SharedDocs/Bilder/DE/FB-V/verkehrszeichen/Vlt%202021/538-zip.html?nn=1497044

Występuje on w wariancie z trzema lub tylko dwiema strzałkami. Obrazują one pasy ruchu. Znak ten znosi wszelkie ograniczenia prędkości oraz zakazy wyprzedzania na określonym pasie.

Wybrane niemieckie znaki drogowe, które warto znać

Katalog znaków drogowych stosowanych w Niemczech jest zdecydowanie bardziej rozbudowany niż w Polsce. Poniżej znajdziesz kilka przykładowych oznaczeń, które warto znać.

Niemiecki znak 270.1 “Beginn einer Verkehrsverbotszone zur Verminderung schädlicher Luftverunreinigung in einer Zone” Źródło: https://www.strassenausstatter.de/produkt/verkehrsschilder/vorschriftenzeichen/zonen/verkehrszeichen-270-1-beginn-einer-verkehrsverbotszone-zur-verminderung-schaedlicher-luftverunreinigung-in-einer-zone/

Jest to oznakowanie strefy ekologicznej. Wjazd do niej mają tylko pojazdy oznakowane zieloną, żółtą lub czerwoną plakietką. Dodatkowo pod tym znakiem umieszcza się dodatkowe tabliczki z napisem „frei” oraz kolorami zezwoleń uprawniających do wjazdu.

Niemiecki znak 1060-31: Haltverbot auch auf dem Seitenstreifen
Źródło: https://pl.wiktionary.org/wiki/Indeks:Niemiecki_-_Znaki_drogowe#/media/Plik:Zusatzzeichen_1060-31_-_Haltverbot_auch_auf_dem_Seitenstreifen_(600×330),_StVO_2017.svg

Powyższy znak zakazuje zatrzymywania pojazdów na pasie awaryjnym drogi.

Niemiecki znak 1060-31: Haltverbot auch auf dem Seitenstreifen
Źródło: https://pl.wiktionary.org/wiki/Indeks:Niemiecki_-_Znaki_drogowe#/media/Plik:Zusatzzeichen_1060-31_-_Haltverbot_auch_auf_dem_Seitenstreifen_(600×330),_StVO_2017.svg

Znak ten ostrzega innych uczestników o zwiększonym ryzyku wypadków na określonym odcinku drogi. Widząc go, należy zachować szczególną ostrożność.

Podsumowanie

  • Większość znaków stosowanych w Niemczech swoim wyglądem przypomina te wykorzystywane w Polsce. Różnice między nimi są niewielkie i dotyczą np. grubszego obramowania, innego koloru tła lub odmiennego stylu umieszczonych na nich symboli.
  • Jednym ze znaków, który różni się nieco wyglądem w Niemczech i Polsce jest znak oznaczający konieczność ustąpienia pierwszeństwa przejazdu. W obu krajach ma on ten sam kształt – odwróconego trójkąta, jednak inny kolor. W Niemczech ma barwę białą z czerwoną obwódką, a w Polsce – pomarańczową.
  • Znaki ostrzegawcze stosowane w Polsce i Niemczech mają kształt trójkąta, jednak różni je kolor oraz grubość obramowania. W naszym kraju symbole są umieszczone na pomarańczowym tle, a u zachodniego sąsiada na białym. W Niemczech czerwone obramowanie jest zdecydowanie grubsze niż w Polsce.
  • W Niemczech nie obowiązują limity prędkości na autostradach. Na znakach oznaczających te rodzaj drogi umieszczona jest liczba 130 na niebieskim tle. Informuje ona o zalecanej maksymalnej prędkości.
  • Na niemieckich autostradach w obszarach uprzemysłowionych i z największym zaludnieniem stosuje się pomarańczowe strzałki. Wyznaczają one alternatywne trasy. Korzystając z nich kierowcy mogą ominąć zatory powstające na ruchliwych odcinkach autostrad.
  • Przed podróżą do zachodniego sąsiada warto sprawdzić niemieckie znaki drogowe z opisem po polsku. Ta wiedza pozwoli uniknąć popełnienia wykroczenia oraz mandatu, który może być dość wysoki.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Co oznaczają niebieskie tablice z literą „U”, które można spotkać na niemieckich autostradach?

    Niebieskie tablice z literą „U” oraz numerem wskazują alternatywne trasy, z których można skorzystać w przypadku zakłóceń w ruchu. Jest to oznakowanie „Bedarfsumleitung”. Ułatwiają one poruszanie się po drogach szybkiego ruchu. Kierowcy mogą z nich korzystać np. przy zatorach. Prowadzą one na wjazd na tę samą autostradę w innym punkcie, co pozwala uniknąć stania w korkach.

  2. Co oznacza cyfrowy znak z zieloną falą, który można spotkać w Niemczech?

    Na niektórych skrzyżowaniach w Niemczech stosuje się nowoczesne oznakowanie cyfrowe. Składa się ona z dwóch paneli. Na górnym umieszczona jest zalecana prędkość. Na dolnym symbol zielonej fali. Oznakowanie to wskazuje, że jadąc z zalecaną szybkością można pokonać dany odcinek drogi płynnie bez konieczności stania na czerwonym świetle. To rozwiązanie jest stosowane przede wszystkim na dojazdach do skrzyżowań o wzmożonym natężeniu ruchu. Głównym celem tego oznakowania jest zapewnienie płynnego ruchu przede wszystkim w godzinach szczytu.

  3. Ile znaków drogowych występuje w przepisach ruchu drogowego w Niemczech i w Polsce?

    Niemieckie przepisy ruchu drogowego dopuszczają stosowanie ponad 650 różnych znaków drogowych. Biorąc pod uwagę możliwość wykorzystania różnych ich wariantów oraz uzupełniania o dodatkowe oznakowania, to łącznie u zachodniego sąsiada występuje ok. 1 000 znaków. Dla porównania w Polsce występuje ponad 300 ich rodzajów.

  4. Jaki jest najrzadziej spotykany znak na niemieckich drogach?

    Najrzadziej występujący znak w Niemczech został zainstalowany tylko 13 razy (dane z marca 2025 r.).  Jest to znak orientacyjny dla pojazdów autonomicznych. Nie jest on uważany za oficjalny znak w rozumieniu przepisów ruchu drogowego. W przeciwieństwie do innych oznakowań nie jest on skierowany do kierowców, a do pojazdów. Dzięki niemu samochody autonomiczne mogą bardzo dokładnie określić swoje położenie. Jest to czarno-biały znak o wysokości 70 cm z oznaczeniami rozpoznawanymi przez tego rodzaju pojazdy. Można go spotkać jak na razie tylko na autostradzie A9 między zjazdem Pfaffenhofen a węzłem Holledau w Bawarii.

znaki
znaki
0 KOMENTARZY
Oszczędź nawet do 50% na polisie...
Znajdź dla siebie ochronę w kilka minut bez podawania numeru pesel i telefonu
PORÓWNAJ OFERTY

Najnowsze artykuły

2025-09-30

Linie warunkowego zatrzymania na drodze – jak wyglądają i co oznaczają?

Kierowcy muszą znać nie tylko pionowe znaki drogowe, ale również te umieszczone na jezdni. Są...

2025-09-27

Rodzaje skrzyżowań w Polsce – wygląd, budowa, oznakowanie

Skrzyżowania to nieodłączna część infrastruktury drogowej. Ich pokonywanie wymaga dużej uwagi ze strony kierowców, gdyż...

2025-09-25

Prawidłowe wymiary miejsca parkingowego

Miejsca parkingowe powinny zapewniać optymalną przestrzeń, aby pozostawienie na nich samochodu było nie tylko wygodne,...