Znaki drogowe na przejazdach kolejowych

znaki
znakiZaktualizowano: 2025-12-18
facebook

Przejazdy kolejowe to jedne z najbardziej niebezpiecznych miejsc zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Bardzo często dochodzi na nich do poważnych wypadów, nierzadko śmiertelnych. Dlatego ważna jest znajomość oznaczeń drogowych na przejazdach kolejowych. Sprawdź najważniejsze znaki, które możesz spotkać w takich miejscach.

Czym są przejazdy kolejowe i gdzie się je stosuje?

Przejazd kolejowo-drogowy to skrzyżowanie linii kolejowej lub bocznicy kolejowej z drogą w jednym poziomie. Mogą z niego korzystać pojazdy mechaniczne. Z kolei dla ruchu pieszych przeznaczone są przejścia. Oba rodzaje skrzyżowań są stosowane na liniach kolejowych i bocznicach, na których obowiązuje ruch kolejowy z prędkością do 160 km/h.

Niektóre przejścia i przejazdy są wyposażone w rogatki, czyli zespół urządzeń złożonych z napędu i drąga rogatkowego zamykającego ruch drogowy lub pieszy. Ma on zapobiec wtargnięciu pod nadjeżdżający pociąg. Zbliżając się do przejazdu, trzeba jednak zawsze zachować szczególną ostrożność – nawet wtedy, gdy rogatki są podniesione.

Kategorie przejazdów kolejowych i przejść dla pieszych

Przejazdy kolejowo-drogowe oraz przejścia piesze dzieli się na następujące kategorie:

  • kategoria A – przejazdy, na których obowiązuje kierowanie ruchem:
    • przez uprawnionych i wykwalifikowanych pracowników zarządcy kolei lub przewoźnika kolejowego,
    • za pomocą sygnałów ręcznych lub systemów/urządzeń przejazdowych z rogatkami zamykającymi całą szerokość drogi i sygnalizatorów drogowych,
  • kategoria B – przejazdy, na których ruch drogowy jest kierowany samoczynnymi systemami przejazdowymi wyposażonymi w sygnalizatory i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku:
    • wjazdu na przejazd,
    • wjazdu na przejazd lub zjazdu z niego,
  • kategoria C – przejazdy, na których ruch drogowy jest kierowany za pomocą samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych wyłącznie w sygnalizatory,
  • kategoria D – przejazdy, które nie są wyposażone w systemy przejazdowe i urządzenia zabezpieczenia ruchu, a ruch na nich jest kierowany za pomocą znaków drogowych,
  • kategoria E – przejścia wyposażone w półsamoczynne lub samoczynne systemy przejazdowe bądź barierki/labirynty.

Do kategorii F zalicza się natomiast przejazdy lub przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych.

Znaki drogowe kolejowe – jakie są stosowane w Polsce?

Oznakowanie drogowe przy przejazdach kolejowych musi być zgodne z zapisami:

  • Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 lipca 2025 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie, oraz warunków technicznych ich użytkowania1

oraz

  • Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu i warunków ich umieszczania na drogach2.

Oba te akty prawne określają m.in. zasady umieszczania oznaczeń w pobliżu takich miejsc w celu ostrzegania użytkowników dróg o potencjalnym niebezpieczeństwie. Poniżej znajdziesz zestawienie wszystkich znaków, jakie są stosowane w Polsce na przejazdach kolejowych.

Ostrzegawcze znaki drogowe – przejazd kolejowy

O zbliżaniu się do przejazdu kolejowo-drogowego wyposażonego w rogatki informuje znak ostrzegawczy A-9 „przejazd kolejowy z zaporami”. Z kolei przed przejazdami kolejowo-drogowymi, które nie mają takich zabezpieczeń umieszcza się znak A-10 „przejazd kolejowy bez zapór”. Oba mają kształt trójkąta zwróconego wierzchołkiem ku górze, żółte tło i czerwoną obwódkę.

A-9 „przejazd kolejowy z zaporami”

A-10 „przejazd kolejowy bez zapór”

Przed przejazdami kategorii C oraz D, które są szczególnie niebezpieczne ze względu na ostry kąt przecinania drogi z linią kolejową (poniżej 60°), bliskość toru przebiegającego równolegle do osi drogi lub przebieg linii w łuku pod znakiem A-10 należy dodatkowo umieścić tabliczkę T-7. Wskazuje ona układ torów i drogi na przejeździe.

Tabliczka T-7 „tabliczka wskazująca układ torów i drogi na przejeździe”

Przejazd kolejowy – znak „krzyż św. Andrzeja”

Przed przejazdami kolejowo-drogowymi kategorii A bez rogatek oraz kategorii C i D, a także przejść kategorii E bez rogatek umieszcza się znak G-3 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym” lub G-4 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym”.

G-4 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym”

G-3 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem
kolejowym jednotorowym”

Oba znaki wyznaczają miejsce zatrzymania pojazdu. O tym, czy konieczne jest wyhamowanie auta, decyduje znak B-20 „stop”. Jeśli jest on umieszczony razem ze znakiem G-3 lub G-4, kierowca ma obowiązek zatrzymania pojazdu, bez względu na to, czy po torach porusza się pociąg lub inny pojazd szynowy. Jeżeli jednak nie widzisz znaku B-20, możesz przejechać przez przejazd bez zatrzymywania – pod warunkiem, że wykonanie tego manewru jest w pełni bezpieczne.

Dodatkowe oznakowanie przejazdów kolejowych

Na przejazdach, nad którymi zawieszona jest sieć trakcyjna pod wysokim napięciem, umieszcza się znak G-2 „sieć pod napięciem”.

Znak G-2 „sieć pod napięciem”

Do oznakowania przejazdów kolejowych stosowane są również słupki wskaźnikowe:

  • umieszczane są po prawej stronie drogi:
    • G-1a – z trzema kreskami,
    • G-1b – z dwoma kreskami,
    • G-1c – z jedną kreską,
  • umieszczane są po lewej stronie drogi:
    • G-1d – z trzema kreskami,
    • G-1e – z dwoma kreskami,
    • G-1f – z jedną kreską.
G-1a
„słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni”
G-1b
„słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni”
G-1c
„słupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po prawej stronie jezdni”
G-1d
„słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni”
G-1e
„słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni”
G-1f
„słupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po lewej stronie jezdni”

 

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wzory_znak%C3%B3w_i_sygna%C5%82%C3%B3w_drogowych_w_Polsce

Zalecane odległości słupków wskaźnikowych od przejazdu kolejowego sprawdzisz w poniższej tabeli.

Droga o dopuszczalnej prędkości Znak G-1a Znak G-1b Znak G-1c
do 60 km/h 50-100 m 35-70 m 20-35 m
powyżej 60 km/h 150-300 m 100-200 m 50-100 m

 

Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/szczegolowe-warunki-techniczne-dla-znakow-i-sygnalow-drogowych-oraz-17066287 

Słupki wskaźnikowe G-1d, G-1e oraz G-1f umieszcza się po lewej stronie jezdni na drogach o dopuszczalnej prędkości przekraczającej 60 km/h, na których widoczność przejazdu jest mniejsza niż 100 m orz na jezdniach jednokierunkowych.

W przypadku awarii rogatki lub sygnalizacji na przejazdach kategorii A stosowane są oznakowania B-32b „rogatka uszkodzona” oraz B-32c „sygnalizacja uszkodzona”.

B-32b „sygnalizacja uszkodzona”

B-32b „rogatka uszkodzona”

 

Podsumowanie

  • Przejazdy kolejowo-drogowe to miejsca, w których linie kolejowe lub bocznice krzyżują się z drogą przeznaczoną dla ruchu pojazdów. Piesi korzystają z przejść kolejowych.
  • Wyróżnia się 6 kategorii przejazdów i przejść kolejowych oznakowane kolejnymi literami od „A” do „F”.
  • Do oznaczania przejazdu kolejowego z zaporami służy znak ostrzegawczy A-9. Oznakowanie A-10 umieszcza się w miejscach, w których nie ma tego rodzaju zabezpieczeń.
  • Niekiedy, np. w przypadku ostrego kąta przecinania się drogi z linią kolejową, dodatkowo stosuje się tabliczkę T-7. Obrazuje ona układ torów i drogi na przejeździe.
  • Na przejazdach bez rogatek umieszcza się znaki G-3 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym” oraz G-4 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym”. Wyznaczają one miejsce zatrzymania pojazdu w celu upewnienia się, czy można bezpiecznie przejechać.
  • Jeśli nad przejazdem przebiega sieć trakcyjna pod wysokim napięciem, konieczne jest umieszczenia znaku G-2.
  • Do oznakowania przejazdów kolejowych stosowane są także słupki wskaźnikowe: G-1a, G-1b oraz G-1c po prawej stronie drogi, a G-1d, G-1e oraz G-1f po lewej.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile wypadków zdarza się na przejazdach kolejowych?

    Według danych Straży Ochrony Kolei w październiku 2025 r. doszło do 15 wypadków i kolizji na przejazdach kolejowych. W tych zdarzeniach śmierć poniosło 7 osób. Dodatkowo doszło do 26 wypadków z udziałem pieszych, którzy pokonywali przejazdy w miejscach niedozwolonych. Zginęły 22 osoby, a 2 zostały ciężko ranne.

    Łącznie w okresie od stycznie do końca października 2025 r. odnotowano 153 wypadki i kolizje. To o 18 zdarzeń więcej w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Łącznie zginęły 44 osoby, a 17 zostało ciężko rannych.

  2. Jak należy zachować się, widząc znak drogowy – przejazd kolejowy?

    Kierujący pojazdem lub pieszy zbliżający się do przejazdu/przejścia bądź pokonujący go, musi zachować szczególną ostrożność. Nawet jeśli jest wyposażony w rogatki lub sygnalizację, należy upewnić się, że nie zbliża się żaden pojazd szynowy. To bardzo ważne zwłaszcza przy ograniczonej widoczności np. ze względu na mgłę. Należy utrzymywać prędkość umożliwiająca zatrzymanie się przed szlabanem lub przejazdem, jeśli zajdzie taka konieczność.

  3. Czego nie wolno robić na przejeździe kolejowym?

    Przepisy ruchu drogowego określają, że nie wolno omijać zapór zanim zostaną całkowicie podniesione lub w trakcie ich opuszczania. Nie należy wjeżdżać na przejazd, jeśli nie ma się pewności, że po drugiej stronie jest wystarczająca ilość miejsca do kontynuowania jazdy. Zabronione jest również omijanie pojazdu czekającego na otwarcie zapór oraz wyprzedzanie na przejeździe lub tuż przed nim.

    Nie można również parkować auta na przejeździe lub odległości mniejszej niż 10 m od niego.

  4. Co zrobić w przypadku awarii pojazdu na przejeździe kolejowym?

    Jeśli utkniesz na przejeździe kolejowym, przede wszystkim nie panikuj. Jeśli możesz kontynuować jazdę, dodaj gazu i wyłam rogatki przed Tobą. Jeżeli jest to niemożliwe, niezwłocznie opuść pojazd. Po zejściu z przejazdu zadzwoń na numer alarmowy 112 i podaj dane identyfikacyjne, które znajdziesz na naklejce umieszczonej na obudowie rogatki lub wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja.

znaki
znaki
0 KOMENTARZY
Oszczędź nawet do 50% na polisie...
Znajdź dla siebie ochronę w kilka minut bez podawania numeru pesel i telefonu
PORÓWNAJ OFERTY

Najnowsze artykuły

2025-12-14

Znaki drogowe dla ciężarówek

Samochody ciężarowe ze względu na swoje gabaryty oraz masę nie mogą poruszać się po wszystkich...

2025-12-12

Znaki parkingowe – z jakimi oznaczeniami możemy się spotkać na parkingu?

Prawidłowe oznakowanie parkingów zapewnia bezpieczeństwo oraz porządek. Dzięki niemu kierowcy wiedzą, w jaki sposób się...

2025-12-10

Znaki drogowe na przejazdach kolejowych

Przejazdy kolejowe to jedne z najbardziej niebezpiecznych miejsc zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Bardzo...