Czym są przejazdy kolejowe i gdzie się je stosuje?
Przejazd kolejowo-drogowy to skrzyżowanie linii kolejowej lub bocznicy kolejowej z drogą w jednym poziomie. Mogą z niego korzystać pojazdy mechaniczne. Z kolei dla ruchu pieszych przeznaczone są przejścia. Oba rodzaje skrzyżowań są stosowane na liniach kolejowych i bocznicach, na których obowiązuje ruch kolejowy z prędkością do 160 km/h.
Niektóre przejścia i przejazdy są wyposażone w rogatki, czyli zespół urządzeń złożonych z napędu i drąga rogatkowego zamykającego ruch drogowy lub pieszy. Ma on zapobiec wtargnięciu pod nadjeżdżający pociąg. Zbliżając się do przejazdu, trzeba jednak zawsze zachować szczególną ostrożność – nawet wtedy, gdy rogatki są podniesione.
Kategorie przejazdów kolejowych i przejść dla pieszych
Przejazdy kolejowo-drogowe oraz przejścia piesze dzieli się na następujące kategorie:
- kategoria A – przejazdy, na których obowiązuje kierowanie ruchem:
- przez uprawnionych i wykwalifikowanych pracowników zarządcy kolei lub przewoźnika kolejowego,
- za pomocą sygnałów ręcznych lub systemów/urządzeń przejazdowych z rogatkami zamykającymi całą szerokość drogi i sygnalizatorów drogowych,
- kategoria B – przejazdy, na których ruch drogowy jest kierowany samoczynnymi systemami przejazdowymi wyposażonymi w sygnalizatory i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku:
- wjazdu na przejazd,
- wjazdu na przejazd lub zjazdu z niego,
- kategoria C – przejazdy, na których ruch drogowy jest kierowany za pomocą samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych wyłącznie w sygnalizatory,
- kategoria D – przejazdy, które nie są wyposażone w systemy przejazdowe i urządzenia zabezpieczenia ruchu, a ruch na nich jest kierowany za pomocą znaków drogowych,
- kategoria E – przejścia wyposażone w półsamoczynne lub samoczynne systemy przejazdowe bądź barierki/labirynty.
Do kategorii F zalicza się natomiast przejazdy lub przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych.
Znaki drogowe kolejowe – jakie są stosowane w Polsce?
Oznakowanie drogowe przy przejazdach kolejowych musi być zgodne z zapisami:
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 lipca 2025 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie, oraz warunków technicznych ich użytkowania1
oraz
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu i warunków ich umieszczania na drogach2.
Oba te akty prawne określają m.in. zasady umieszczania oznaczeń w pobliżu takich miejsc w celu ostrzegania użytkowników dróg o potencjalnym niebezpieczeństwie. Poniżej znajdziesz zestawienie wszystkich znaków, jakie są stosowane w Polsce na przejazdach kolejowych.
Ostrzegawcze znaki drogowe – przejazd kolejowy
O zbliżaniu się do przejazdu kolejowo-drogowego wyposażonego w rogatki informuje znak ostrzegawczy A-9 „przejazd kolejowy z zaporami”. Z kolei przed przejazdami kolejowo-drogowymi, które nie mają takich zabezpieczeń umieszcza się znak A-10 „przejazd kolejowy bez zapór”. Oba mają kształt trójkąta zwróconego wierzchołkiem ku górze, żółte tło i czerwoną obwódkę.

A-9 „przejazd kolejowy z zaporami”

A-10 „przejazd kolejowy bez zapór”
Przed przejazdami kategorii C oraz D, które są szczególnie niebezpieczne ze względu na ostry kąt przecinania drogi z linią kolejową (poniżej 60°), bliskość toru przebiegającego równolegle do osi drogi lub przebieg linii w łuku pod znakiem A-10 należy dodatkowo umieścić tabliczkę T-7. Wskazuje ona układ torów i drogi na przejeździe.

Tabliczka T-7 „tabliczka wskazująca układ torów i drogi na przejeździe”
Przejazd kolejowy – znak „krzyż św. Andrzeja”
Przed przejazdami kolejowo-drogowymi kategorii A bez rogatek oraz kategorii C i D, a także przejść kategorii E bez rogatek umieszcza się znak G-3 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym” lub G-4 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym”.

G-4 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym”

G-3 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem
kolejowym jednotorowym”
Oba znaki wyznaczają miejsce zatrzymania pojazdu. O tym, czy konieczne jest wyhamowanie auta, decyduje znak B-20 „stop”. Jeśli jest on umieszczony razem ze znakiem G-3 lub G-4, kierowca ma obowiązek zatrzymania pojazdu, bez względu na to, czy po torach porusza się pociąg lub inny pojazd szynowy. Jeżeli jednak nie widzisz znaku B-20, możesz przejechać przez przejazd bez zatrzymywania – pod warunkiem, że wykonanie tego manewru jest w pełni bezpieczne.
Dodatkowe oznakowanie przejazdów kolejowych
Na przejazdach, nad którymi zawieszona jest sieć trakcyjna pod wysokim napięciem, umieszcza się znak G-2 „sieć pod napięciem”.

Znak G-2 „sieć pod napięciem”
Do oznakowania przejazdów kolejowych stosowane są również słupki wskaźnikowe:
- umieszczane są po prawej stronie drogi:
- G-1a – z trzema kreskami,
- G-1b – z dwoma kreskami,
- G-1c – z jedną kreską,
- umieszczane są po lewej stronie drogi:
- G-1d – z trzema kreskami,
- G-1e – z dwoma kreskami,
- G-1f – z jedną kreską.
![]() |
![]() |
![]() |
| G-1a „słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni” |
G-1b „słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni” |
G-1c „słupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po prawej stronie jezdni” |
![]() |
![]() |
![]() |
| G-1d „słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni” |
G-1e „słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni” |
G-1f „słupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po lewej stronie jezdni” |
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wzory_znak%C3%B3w_i_sygna%C5%82%C3%B3w_drogowych_w_Polsce
Zalecane odległości słupków wskaźnikowych od przejazdu kolejowego sprawdzisz w poniższej tabeli.
| Droga o dopuszczalnej prędkości | Znak G-1a | Znak G-1b | Znak G-1c |
| do 60 km/h | 50-100 m | 35-70 m | 20-35 m |
| powyżej 60 km/h | 150-300 m | 100-200 m | 50-100 m |
Słupki wskaźnikowe G-1d, G-1e oraz G-1f umieszcza się po lewej stronie jezdni na drogach o dopuszczalnej prędkości przekraczającej 60 km/h, na których widoczność przejazdu jest mniejsza niż 100 m orz na jezdniach jednokierunkowych.
W przypadku awarii rogatki lub sygnalizacji na przejazdach kategorii A stosowane są oznakowania B-32b „rogatka uszkodzona” oraz B-32c „sygnalizacja uszkodzona”.

B-32b „sygnalizacja uszkodzona”

B-32b „rogatka uszkodzona”







