Czym jest droga dwujezdniowa?
Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, czym jest droga dwujezdniowa. Jak sama nazwa wskazuje, ma ona dwie jezdnie, które są od siebie oddzielone np. barierkami lub pasem zieleni. Może mieć ona jeden lub więcej pasów ruchu w każdym kierunku.
Zawracanie na drodze dwujezdniowej – czy to możliwe?
Zawracanie na drodze dwujezdniowej jest możliwe wyłącznie w miejscach, które są odpowiednio oznakowane oraz na skrzyżowaniach, jeśli nie ma na nich znaku oznaczającego zakaz wykonywania tego manewru. Kierowca, który zamierza to zrobić, musi bardzo uważnie obserwować to, co dzieje na drodze. Dopiero gdy ma pewność, że wykonanie manewru nie stworzy zagrożenia, powinien przejechać na jezdnię prowadzącą w przeciwnym kierunku.
Błędy podczas zawracania na drodze dwujezdniowej, których należy unikać
Jednym z błędów, które trzeba mieć na uwadze przy zawracaniu jest wybór nieodpowiedniego miejsca. Musi być ono właściwie oznakowane, gdyż w przeciwnym razie manewr może być niebezpieczny. Jeśli znajdziesz odcinek, na którym możliwa jest zmiana kierunku jazdy, upewnij się, czy nadjeżdżające pojazdy są odpowiednio daleko. Niewłaściwa ocena prędkości i odległości to kolejny błąd, który może mieć poważne konsekwencje. Pamiętaj także o tym, aby przestrzegać znaków oraz sygnałów świetlnych.
Jak bezpiecznie zawracać na drodze dwujezdniowej?
Aby wykonać manewr zawracania na drodze dwujezdniowej, przede wszystkim upewnij się, że jest to możliwe w konkretnym miejscu. Zmniejsz prędkość, a także poinformuj innych uczestników ruchu o tym, co zamierzasz zrobić, poprzez włączenie kierunkowskazu. Wybierz moment, gdy ruch na jezdni w przeciwnym kierunku będzie najmniejszy i włącz się do ruchu.
Pamiętaj! Jeśli nie masz pewności, że zawracanie na drodze dwujezdniowej będzie bezpieczne, kontynuuj jazdę do miejsca, w którym wykonasz ten manewr bez większego problemu.
Bardzo ważne jest obserwowanie innych uczestników ruchu, nie tylko kierowców, ale i pieszych.
Zawracanie na drodze dwupasmowej – jak to zrobić?
Jak wiesz, droga dwujezdniowa może mieć jeden lub więcej pasów ruchu w tym samym kierunku. Zawracanie zawsze musi odbywać się z tego, który znajduje się po lewej stronie. Jeśli zbliżasz się do miejsca, w którym można bezpiecznie i legalnie wykonać ten manewr, włącz kierunkowskaz i zmień pas. Bacznie obserwuj, czy z lewej strony nie nadjeżdża żaden pojazd. Szczególnie zwróć uwagę na tzw. martwy punkt, czyli obszar, w którym wyprzedzające auto jest niewidoczne w lusterkach. Przed zmianą pasa ruchu zawsze dokładnie sprawdź, czy możesz to bezpiecznie zrobić.
Zawracanie a znaki – co warto wiedzieć?
Jeśli przy drodze znajduje się znak B-23 przedstawiający przekreśloną na czerwono czarną zawiniętą strzałkę na białym tle, to oznacza, że nie można tam zawracać. Obowiązuje on od miejsca jego ustawienia do najbliższego skrzyżowania włącznie. Znak ten nie dotyczy jednak skrętu w lewo. Możesz więc wykonać ten manewr. Zakaz zawracania może być cofnięty jeszcze przed skrzyżowaniem, pod warunkiem zastosowania znaku B-24, czyli szarej strzałki z czarnym przekreśleniem umieszczonymi na białym tle.
Niekiedy znak B-23 jest uzupełniany przez symbol F-7 wskazujący, jakie manewry trzeba wykonać, aby zawrócić. Z kolei, jeśli zakaz obowiązuje na dłuższym odcinku niż tylko do najbliższego skrzyżowania, można zastosować dodatkowo tabliczkę T-20 określającą konkretną odległość.
Zakaz zawracania jest oznaczony także znakiem B-21 uniemożliwiającym także skręcenie w lewo. Nie dotyczy on sytuacji, gdy wykonanie manewru jest niezbędne, aby dojechać na posesję czy parking, pod warunkiem, że na jezdni nie znajduje się linia ciągła.
To, czy zawracanie jest możliwe, mogą określać także sygnalizatory. W przypadku S-3a pokazującego strzałkę do jazdy prosto i do skrętu w lewo nie ma możliwości zawracania. Taki manewr jest możliwy wyłącznie, gdy na drodze umieszczono sygnalizator S-3f lub S-3g. W przypadku pierwszego kierowcy mogą bezkolizyjnie skręcić w lewo lub zawrócić, ale nie mają opcji jazdy prosto. Z kolei sygnalizator S-3g wskazuje moment, w którym można bezkolizyjnie zawrócić. Tam, gdzie jest on ustawiony, nie można jechać prosto ani też skręcić w lewo.
W jakich jeszcze sytuacjach zawracanie jest zabronione?
Zawracanie nie jest możliwe również na drogach, na których znajdują się następujące znaki:
- C-5 „nakaz jazdy prosto”,
- C-3 „nakaz jazdy w lewo przed znakiem”,
- C-4 „nakaz jazdy w lewo za znakiem”,
- C-1 „nakaz jazdy w prawo za znakiem”,
- C-2 „nakaz jazdy w prawo za znakiem”,
- C-6 „nakaz jazdy w prosto lub skrętu w prawo za znakiem”,
- C-7 „nakaz jazdy prosto lub skrętu w lewo za znakiem”,
- C-8 „nakaz skrętu w lewo lub w prawo za znakiem”.
Zawracanie może być regulowane także poziomymi znakami umieszczonymi na jezdni. P-8b umożliwia wykonanie tego manewru z lewego skrajnego pasa. P-8a w połączeniu z P-8b również dopuszczają zawracanie oraz jazdę w konkretnych kierunkach oznaczonych strzałkami. Zawracanie jest możliwe także przy znakach:
- P-8g,
- P-8i,
- P-8c.
Na odcinkach drogi oznaczonych znakiem F-10 można zawrócić z lewego skrajnego pasa. Jest to również możliwe, jeśli nad tą częścią jezdni znajduje się znak F-11.
Jak prawidłowo zawracać na rondzie?
Zawracanie jest możliwe na rondach, gdyż są to skrzyżowania z ruchem okrężnym. Zbliżając się do takiego miejsca, musisz dostosować prędkość i ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już się na nim znajdują. Zawracanie na rondzie jednopasmowym jest bardzo łatwe. Wystarczy, że wjedziesz na nie, gdy będzie to możliwe, a przed zjazdem, którym je opuścisz, zasygnalizujesz ten manewr.
Nieco inaczej wygląda to na rondzie wielopasmowym. Znajdziesz na nim oznakowania, które wskażą Ci, który pas powinieneś zająć. Po wjechaniu na nie należy ustawić się maksymalnie na lewo. Przed opuszczeniem tego rodzaju skrzyżowania musisz jednak zająć prawy pas. Zawsze upewnij się, że wykonanie manewru będzie bezpieczne dla Ciebie i innych uczestników ruchu.