Czym jest trójkąt ostrzegawczy?
Trójkąt ostrzegawczy to element wyposażenia samochodu, który ustawiony za unieruchomionym pojazdem ma informować innych uczestników ruchu o przeszkodzie. Dzięki temu mogą oni odpowiednio zareagować poprzez zmniejszenie prędkości i bezpiecznie ją ominąć.
Znak ten ma kształt trójkąta równobocznego i charakterystyczny czerwony kolor. Zazwyczaj jest wykonany z lekkiego tworzywa sztucznego, które jest odporne na niekorzystne warunki atmosferyczne. Na ramionach ma odblaskowe paski – zwiększają one jego widoczność po zmroku.
W jakich sytuacjach należy stosować trójkąt ostrzegawczy?
Trójkąt ostrzegawczy musi być zastosowany w następujących przypadkach:
- awaria samochodu – jeśli pojazd został unieruchomiony w wyniku usterki na jezdni lub pasie awaryjnym, należy ustawić za nim trójkąt;
- kolizja lub wypadek – niezbędne jest ostrzeżenie innych kierujących o przeszkodzie znajdującej się przed nimi;
- holowanie – niezbędne jest umieszczenie trójkąta z tyłu pojazdu holowanego po lewej stronie.
Pamiętaj, aby w każdej sytuacji, gdy Twój pojazd stwarza zagrożenie na drodze i może stanowić potencjalne niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu, oznakować samochód trójkątem.
Trójkąt ostrzegawczy – odległość od pojazdu a przepisy prawa
Już wiesz, kiedy trzeba zastosować trójkąt ostrzegawczy. Ile metrów od pojazdu powinien być on ustawiony, aby było to zgodne z obowiązującymi przepisami? Wiele zależy od tego, na jakiej drodze doszło do nieprzewidzianego zdarzenia.
Postój na autostradzie i drodze ekspresowej
Drogi ekspresowe i autostrady należą do tras szybkiego ruchu, na których pojazdy poruszają się z dużymi prędkościami. Wszelkie przeszkody, takie jak unieruchomione auta, mogą stwarzać poważne zagrożenie. Zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym1 w przypadku postoju na autostradzie lub drodze ekspresowej będącego konsekwencją awarii, kolizji lub wypadku należy:
- umieścić trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 m za pojazdem na jezdni lub poboczu (w zależności od tego, gdzie stoi samochód),
- włączyć światła awaryjne, a jeśli nie jest w nie wyposażony, to światła pozycyjne.
Jeśli warunki pogodowe są niesprzyjające np. pada deszcz lub śnieg, a widoczność jest znacznie utrudniona, warto postawić trójkąt w większej odległości niż 100 m. Dzięki temu inni kierujący zauważą oznakowanie już wcześniej i będą mogli dostosować prędkość lub bezpiecznie zmienić pas, aby uniknąć zagrożenia.
Postój na pozostałych drogach
Przepisy kodeksu drogowego mówią o tym, że w przypadku postoju poza obszarem zabudowanym trójkąt ostrzegawczy powinien być ustawiony w odległości 30-50 m za pojazdem. Należy także włączyć światła awaryjne lub pozycyjne.
Jeśli do unieruchomienia samochodu doszło poza obszarem zabudowanym, niezbędne jest zastosowanie świateł awaryjnych lub pozycyjnych i umieszczenie trójkąta ostrzegawczego za pojazdem lub na nim, na wysokości nie przekraczającej 1 m.
Trójkąt ostrzegawczy a holowanie pojazdu
Pojazd holowany musi mieć umieszczony trójkąt ostrzegawczy po lewej stronie z tyłu. W przypadku niedostatecznej widoczności należy dodatkowo włączyć światła pozycyjne. Dopuszcza się brak stosowania trójkąta, jeśli pojazd holowany wysyła żółte sygnały błyskowe, które są dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu.

Źródło: Policja Radom
Lampa V-16 zamiast trójkąta ostrzegawczego – czy czekają nas zmiany?
Unia Europejska nieustannie wdraża nowe rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Jednym z nich jest wprowadzenie światła awaryjnego V-16, które miałoby być stosowane zamiast trójkąta ostrzegawczego.
V-16 jest przenośnym urządzeniem emitującym pulsujące światło w kolorze pomarańczowym o wysokiej intensywności. Wśród najważniejszych zalet tego rozwiązania wymienia się:
- lepszą widoczność – światło emitowane przez lampę jest dobrze widoczne także z dużych odległości i przy niesprzyjających warunkach pogodowych;
- bezpieczeństwo – lampę można szybko zamontować na dachu przed opuszczeniem pojazdu, a to przyspiesza informowanie innych kierowców o zagrożeniu;
- łatwy montaż – lampa jest wyposażona w magnes lub przyssawki, dlatego jej instalacja jest błyskawiczna.
Lampa V-16 jest nieustannie udoskonalana. Najnowocześniejsze modele są wyposażone w moduły GPS automatycznie przesyłające informacje na temat lokalizacji pojazdu. To z kolei ułatwia dotarcie w odpowiednie miejsce służbom ratunkowym.
W Polsce to rozwiązanie jest jeszcze bardzo mało popularne, a większość kierowców nie ma nawet pojęcia o jego istnieniu. Pionierem w testowaniu lampy V-16 jest Hiszpania. Od 1 stycznia 2026 r. w wszystkie samochody tym kraju będą musiały być w nią wyposażone1. Do tego czasu kierowcy w Hiszpanii mogą zdecydować, czy chcą korzystać z tradycyjnego trójkąta czy też nowoczesnego rozwiązania.
Komisja Europejska wraz z hiszpańskim rządem będą monitorować statystyki wypadków, a także efektywność innowacyjnego oświetlenia. Od wyników badań zależy, czy lampa V-16 za jakiś czas zostanie wdrożona także w innych państwach Unii Europejskiej.
Planujesz zagraniczną podróż? Pamiętaj o właściwym używaniu trójkąta!
Jeśli planujesz podróż poza granice kraju, musisz wiedzieć, jak w prawidłowy sposób używać trójkąta ostrzegawczego w innych państwach. To ważne, aby nie narazić się na ryzyko otrzymania mandatu.
Niemcy
Każdy kierowca podróżujący po niemieckich drogach musi mieć w swoim pojeździe trójkąt ostrzegawczy. W przypadku unieruchomienia samochodu na autostradzie, należy go ustawić za nim w odległości co najmniej 200m. W terenie zabudowanym powinien być umieszczony minimum 50 m za pojazdem, a w niezabudowanym – 100 m.
Francja
We Francji trójkąt także jest obowiązkowym elementem wyposażenia. W przypadku postoju na drogach publicznych oraz w miastach należy go ustawić w odległości co najmniej 30 m od pojazdu. Na autostradach i drogach ekspresowych konieczne jest umieszczenie go minimum 150 m za samochodem.
Czechy
W Czechach na obszarze zabudowanym trójkąt ostrzegawczy należy ustawić minimum 50 m za pojazdem przy prawej krawędzi jezdni. W przypadku dróg szybkiego ruchu zalecana odległość to co najmniej 100 m.

