Co to jest sugerowane przejście dla pieszych?
Sugerowane przejście dla pieszych to miejsce, które umożliwia legalne przekraczanie jezdni, torowiska lub drogi dla rowerów, ale nie jest oznaczone standardowymi znakami drogowymi. Oznacza to, że nie znajdziesz tam znaku D-6 ani charakterystycznej „zebry”.
Mimo że przejście sugerowane nie jest pełnoprawnym przejściem, korzystanie z niego jest dozwolone, o ile pieszy zachowa szczególną ostrożność. Co jednak ważne, w przeciwieństwie do tradycyjnych przejść, pieszy nie ma tutaj pierwszeństwa przed pojazdami. Przechodzenie przez jezdnię na sugerowanym przejściu wymaga więc odpowiedzialności i uważnej obserwacji ruchu drogowego.
Tego typu rozwiązania stosuje się przede wszystkim tam, gdzie budowa pełnoprawnego przejścia nie jest konieczna, ale potrzeby komunikacyjne pieszych uzasadniają utworzenie alternatywy. Sugerowane przejścia można spotkać głównie w miejscach o dobrej widoczności, co ma zwiększyć bezpieczeństwo ich użytkowników.
Wprowadzenie tego rozwiązania ma na celu uporządkowanie ruchu pieszego i zmniejszenie liczby przypadków przechodzenia przez jezdnię w niedozwolonych miejscach.
Sugerowane przejście dla pieszych w przepisach
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 roku sugerowane przejście dla pieszych to dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni przez pieszych, które jednak formalnie nie jest przejściem dla pieszych. Przepisy wskazują również, że osoba przechodząca przez to miejsce musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom i zachować szczególną ostrożność.
Warto pamiętać, że w polskim prawie od dawna istnieje możliwość przekraczania jezdni w miejscach oddalonych o co najmniej 100 metrów od przejścia dla pieszych. Jednak w przypadku sugerowanego przejścia wyznaczane są konkretne punkty, które mają gwarantować lepszą widoczność i bezpieczeństwo.
Aby sugerowane przejście mogło zostać wyznaczone, musi spełniać określone kryteria, takie jak:
- odpowiednie oświetlenie,
- obniżenie krawężnika,
- ograniczony ruch wokół.
Choć rozwiązanie to nie jest jeszcze powszechnie stosowane, coraz częściej decyduje się na jego wdrażanie – w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych, ale jednocześnie bez powodowania znacznych utrudnień w ruchu.
Ważne! Przepisy wskazują, że w przypadku przekraczania jezdni albo ścieżki dla rowerów pieszy ma przejść do przeciwległej krawędzi drogi, wybierając przejście najkrótsze, prostopadłe do osi jezdni bądź ścieżki rowerowej.
Oznakowanie sugerowanego przejścia dla pieszych
Sugerowane przejście dla pieszych nie ma standardowego oznakowania znanego z tradycyjnych przejść. Nie znajdziesz na nim znaków pionowych D-6 ani poziomego oznaczenia w postaci „zebry” (P-10). Zamiast tego, wyróżnia je „dostosowanie techniczne”, które ułatwia pieszym przekraczanie drogi. Mogą to być obniżony krawężnik, wyznaczenie miejsca w pasie zieleni czy zastosowanie specjalnej faktury nawierzchni, która sygnalizuje obecność tego rozwiązania.
Niektóre przejścia sugerowane na drogach poza miastami mogą być oznaczone znakiem A-30 („inne niebezpieczeństwo”) z tabliczką informującą o pieszych. W praktyce oznacza to, że kierowcy nie zawsze będą w stanie jednoznacznie rozpoznać sugerowane przejście. To dlatego konieczne jest zachowanie szczególnej uwagi w takich miejscach.
Jak w praktyce wygląda sugerowane przejście dla pieszych?
Sugerowane przejścia dla pieszych mogą mieć różne formy, zależnie od lokalizacji i warunków drogowych.
- W miastach często są to miejsca, w których chodnik kończy się bezpośrednio przy krawędzi jezdni i jest obniżony, aby ułatwić pieszym przejście.
- Na osiedlach mogą występować w postaci specjalnie wyznaczonych przestrzeni między blokami, prowadzących do chodników po drugiej stronie drogi.
- Na drogach poza miastami sugerowane przejścia bywają wyznaczane w pobliżu przystanków autobusowych, a ich obecność sygnalizuje znak ostrzegawczy. Nie mają oznaczenia poziomego w postaci pasów, co odróżnia je od klasycznych przejść.
Ważne jest, by piesi zachowali szczególną ostrożność podczas przechodzenia przez drogę, ponieważ kierowcy mogą nie spodziewać się ich obecności w tych miejscach.
Czym się różni sugerowane przejście dla pieszych od standardowego?
Podstawową różnicą między sugerowanym przejściem dla pieszych a standardowym przejściem jest kwestia pierwszeństwa. Na oznakowanym przejściu pieszy ma pierwszeństwo już w momencie wchodzenia na jezdnię, natomiast na przejściu sugerowanym musi ustąpić innym pojazdom – zarówno samochodom, jak i np. rowerom.
Kolejną różnicą jest brak standardowego oznakowania – na przejściu sugerowanym nie znajdziesz pasów ani znaku D-6.
Ponadto, przejścia sugerowane są wyznaczane w miejscach, gdzie nie ma konieczności budowania pełnoprawnego przejścia, ale piesi regularnie przekraczają drogę.
Ważnym aspektem jest także konieczność zachowania szczególnej ostrożności przez pieszych – nie mogą oni wtargnąć na jezdnię, a ich ruch nie może utrudniać przejazdu pojazdom. Jeśli by do tego doszło, będą musieli się liczyć z otrzymaniem mandatu.
Za przejście przez jezdnię w miejscu niedozwolonym grozi mandat w wysokości do 200 złotych. Za wtargnięcie na jezdnię może on być nawet kilkukrotnie wyższy. Jeśli pieszy dodatkowo doprowadzi np. do kolizji i uszkodzenia auta, kierowca będzie się mógł od niego domagać odszkodowania.
Jak powinien się zachować kierowca, widząc sugerowane przejście dla pieszych?
Kierowca zbliżający się do sugerowanego przejścia, czyli miejsca, w którym piesi mogą przechodzić na drugą stronę jezdni – np. w pobliżu przystanku autobusowego czy sklepu – powinien zachować szczególną ostrożność i być gotowym na możliwość pojawienia się pieszych. Ponieważ w tych miejscach nie ma oznakowania, konieczna jest większa czujność, zwłaszcza w rejonach zabudowanych.
Warto dostosować prędkość do warunków drogowych i obserwować pobocza. W miejscach, gdzie przejście sugerowane jest bardziej widoczne (np. przy obniżonym krawężniku), kierowca powinien być przygotowany na możliwe zatrzymanie, choć trzeba pamiętać: w tej sytuacji to on, a nie pieszy, ma pierwszeństwo.
Jak powinien zachować się pieszy na sugerowanym przejściu?
W takiej sytuacji pieszy powinien:
- zatrzymać się przed wejściem na drogę, nawet jeśli wydaje się ona pusta,
- rozejrzeć się i ocenić, czy może bezpiecznie przejść,
- ustąpić pierwszeństwa wszystkim nadjeżdżającym pojazdom – autobusom, samochodom osobowym, motocyklom, rowerom,
- przechodzić ostrożnie, szybko, nie zatrzymując się na środku jezdni.
Gdzie można się spodziewać sugerowanych przejść dla pieszych?
Można je spotkać głównie na osiedlach, drogach lokalnych i w miejscach o małym natężeniu ruchu, gdzie nie ma potrzeby budowania pełnoprawnego przejścia z pełnym oznakowaniem.
Przepisy dotyczące sugerowanych przejść pojawiły się stosunkowo niedawno, dlatego wiele osób – zarówno pieszych, jak i kierowców – może ich jeszcze nie rozpoznawać lub nie wiedzieć, jak się na nich zachować. To stosunkowo nowy element organizacji ruchu, który ma poprawić bezpieczeństwo w mniej formalnych miejscach przechodzenia przez jezdnię, ale wymaga większej uwagi i rozwagi po obu stronach.
Funkcje sugerowanych przejść dla pieszych. Czy są one potrzebne?
Do podstawowych funkcji sugerowanych przejść dla pieszych należą:
- uporządkowanie ruchu w miejscach, gdzie standardowe przejścia dla pieszych nie są niezbędne,
- zwiększenie bezpieczeństwa uczestników bez jednocześnie negatywnego oddziaływania na ruch samochodów,
- ułatwienie pieszym dostępu do infrastruktury,
- zapobieganie nielegalnemu przechodzeniu przez jezdnię, które może prowadzić do zagrożenia wypadkami i kolizjami.
Pojawienie się tej formy organizacji ruchu budzi wiele wątpliwości. Czy sugerowane przejścia są potrzebne i czy rzeczywiście poprawiają bezpieczeństwo? Na pewno idea jest słuszna, natomiast na jej ocenę w praktyce trzeba nieco poczekać.