Czym jest rondo?
Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Znajdujące się na nim pojazdy poruszają się po wyznaczonym pasie wokół centralnej wyspy. Jadą one w jednym kierunku, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara w krajach z ruchem prawostronnym. Najważniejsze funkcje ronda to przede wszystkim:
- zwiększenie płynności – pojazdy włączają się do ruchu płynnie i systematycznie;
- poprawa bezpieczeństwa – są bezpieczniejsze niż tradycyjne skrzyżowania, gdyż eliminują ryzyko kolizji czołowych oraz wymuszają ograniczenie prędkości przy wjeździe na rondo.
Skrzyżowania o ruchu okrężnym są także estetyczne. Centralne wyspy bardzo często są zagospodarowane np. zielenią, dzięki czemu pozytywnie wpływają na ogólny wygląd przestrzeni, w jakiej się znajdują.
Rodzaje rond w Polsce
Wyróżnia się następujące rodzaje rond drogowych:
- mini rondo – to niewielkie skrzyżowanie z małą wyspą środkową. Bardzo często jest ona przejezdna i wykonana z kostki brukowej. Ten rodzaj rond jest stosowany najczęściej w strefach o niskim natężeniu ruchu oraz osiedlach mieszkaniowych;
- klasyczne jednopasmowe rondo – jest to najprostszy typ skrzyżowania o ruchu okrężnym. Ma ono jeden pas poprowadzony wokół wyspy środkowej. Jazda nim nie wymaga zmiany pasa ruchu;
- wielopasmowe rondo – składa się z dwóch lub więcej pasów prowadzących wokół wyspy środkowej; może być wyposażone w sygnalizację świetlną, która reguluje wjazd i zjazd z ronda;
- turbinowe rondo – jest zbudowane w taki sposób, że każdy pas prowadzi do konkretnego wylotu. Pojazdy poruszające się po takim rondzie, nie muszą zmieniać pasa ruchu, a to poprawia płynność jazdy oraz zwiększa bezpieczeństwo;
- półturbinowe rondo – jest połączeniem ronda tradycyjnego z turbinowym. Stosuje się go w miejscach o średnim natężeniu ruchu. Jest wyposażone w zakrzywione pasy prowadzące do konkretnych wyjazdów;
- podwójne rondo – jest to skrzyżowanie złożone z dwóch rond, które są umieszczone obok siebie i połączone drogami dojazdowymi. Jednak ruch na każdym z nich odbywa się niezależnie. Stosuje się je w miejscach, w których jedno skrzyżowanie o ruchu okrężnym byłoby niewystarczające do obsłużenia wszystkich kierunków ruchu. Taki typ ronda spełnia swoją funkcję przede wszystkim na obszarach o dużym natężeniu pojazdów;
- spiralne rondo – jak sama nazwa wskazuje, jest to rodzaj skrzyżowania, na którym pasy ruchu są ułożone w spiralę. Kierowcy, którzy chcą jechać w prawo, wybierają prawy pas. Lewy jest przeznaczony dla pojazdów jadących w lewo lub zawracających. W porównaniu z rondem turbinowym jest droższe w budowie, jednak gwarantuje efektywniejszą przepustowość.
Ciekawym typem ronda, jeszcze mało rozpowszechnionym w Polsce, jest rondo biszkoptowe. Ze względu na swój charakterystyczny kształt, czyli wydłużoną wyspę środkową i zwężenie w centralnej części, jest nazywane również skrzyżowaniem „psia kość”. Wyróżnia się nieskomplikowaną konstrukcją. Umożliwia płynny przejazd z minimalnymi przestojami. Tego rodzaju rondem można połączyć drogi bez konieczności ich przebudowy.
Oznakowanie ronda – co warto wiedzieć?
Rondo może być oznakowane jednym z dwóch znaków:
- C-12 „ruch okrężny”,
- A-8 „skrzyżowanie o ruchu okrężnym”.

C-12 „ruch okrężny”

A-8 „skrzyżowanie o ruchu okrężnym”
Pierwszy z nich należy do grupy znaków nakazu. Jest stosowany na rondach, na których wszystkie wjazdy są równorzędne. Ustawia się go w odległości 25 m od skrzyżowania i najczęściej występuje wtedy ze znakiem A-7 „ustąp pierwszeństwa przejazdu”. W takim przypadku kierujący zbliżający się do ronda jest zobowiązany przepuścić inne pojazdy, które się już na nim znajdują. Jeśli jednak ze znakiem C-12 nie występuje oznaczenie A-7, wtedy obowiązuje zasada prawej ręki – pierwszeństwo mają pojazdy wjeżdżające na rondo, a te, które po nim jadą, muszą je przepuścić.
Znak A-8 „skrzyżowanie o ruchu okrężnym” ostrzega kierowców, że zbliżają się do skrzyżowania o ruchu okrężnym. Najczęściej poprzedza on znak C-12. Zazwyczaj stosuje się go poza obszarem zabudowanym na drogach głównych z pierwszeństwem przejazdu. Może być zamontowany w obszarze zabudowanym, jeśli droga prowadząca do ronda na wcześniejszych skrzyżowaniach była trasą z pierwszeństwem.
Jak należy poruszać się po rondzie?
Zbliżając się do ronda, pamiętaj o tym, aby ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które się na nim znajdują (jeśli znaki nie informują inaczej). Jeśli jest to skrzyżowanie wielopasmowe, zajmij lewy pas, jeśli zamierzasz skręcić w tę stronę lub zawrócić. Prawy jest przeznaczony do jazdy w prawo lub prosto.
Podczas pokonywania ronda nie zmieniaj pasa, jeśli nie jest to konieczne. Jeśli musisz zająć inny tor lub chcesz zjechać, zawsze z wyprzedzeniem stosuj kierunkowskazy. Ustąp pierwszeństwa pojazdom poruszającym się konkretnym pasem. Opuszczając skrzyżowanie o ruchu okrężnym zachowaj szczególną ostrożność. Na zjazdach z ronda mogą bowiem znajdować się przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów.
A jak poruszać się po rondzie turbinowym? Takie skrzyżowanie ma wyznaczone pasy ruchu dla każdego kierunku jazdy. Są one niekolizyjne względem siebie, a więc się nie przecinają. Wjeżdżając na tego rodzaju skrzyżowanie, zajmuj pas zgodny z obranym kierunkiem jazdy. Będziesz poruszać się nim aż do wylotu z ronda. Pierwszeństwo mają pojazdy, które znajdują się na konkretnym pasie ruchu (jeśli znaki nie stanowią inaczej).
Zasady używania kierunkowskazów na rondzie
Głównym celem stosowania kierunkowskazów jest informowanie innych kierujących o tym, jaki manewr zamierzasz wykonać. Nie tylko należy ich używać, ale także robić to odpowiednio. Zgodnie z obowiązującymi przepisami używanie kierunkowskazów na rondzie jest obowiązkowe jedynie w dwóch przypadkach:
- podczas zmiany pasa ruchu na rondzie wielopasmowym (należy pamiętać o ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom, które poruszają się konkretnym pasem ruchu),
- przy upuszczaniu skrzyżowania (w takiej sytuacji należy włączyć prawy migacz).
Prawy kierunkowskaz należy uruchomić także podczas wjazdu na rondo, jeśli masz zamiar zjechać z niego pierwszym zjazdem, który znajduje się blisko wjazdu.
Dyskusyjną kwestią jest temat używania lewego kierunkowskazu przez kierujących, którzy chcą skręcić w lewo lub zawrócić. Zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem nie ma takiego obowiązku. Oznacza to, że brak sygnalizowania takich manewrów nie wiąże się z mandatem.
Jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy na rondach?
Jednym z najczęściej powtarzających się błędów, który stwarza zagrożenie dla kierujących, jest nieustąpienie pierwszeństwa. Nieprzestrzeganie tej zasady może zakończyć się kolizją lub wypadkiem.
Inną niebezpieczną sytuacją jest nieprawidłowa zmiana pasa ruchu na rondzie. Brak sygnalizowania chęci wykonania manewru lub robienie tego zbyt późno lub za wcześnie także może skutkować poważnym zdarzeniem drogowym.
Dość często zdarza się także, że kierowcy, którzy chcą zjechać z ronda, nie włączają prawego kierunkowskazu bezpośrednio przed zjazdem. To również może wprowadzać w błąd innych kierujących.