Czym jest rejestrator przejazdu na czerwonym świetle?
System rejestrowania przejazdu na czerwonym świetle, inaczej system Red Light, składa się z kilku lub kilkunastu kamer obserwujących to, co dzieje się na skrzyżowaniu. Część z nich nadzoruje przód auta oraz linię warunkowego zatrzymania. Pozostałe mają za zadanie rejestrować cykl zmiany sygnalizacji oraz wjazd samochodu na skrzyżowanie. Co ważne, system ten rejestruje tylko pojazdy, które mimo czerwonego światła wjeżdżają za sygnalizator.
Jak działa rejestrator przejazdu na czerwonym świetle?
Kamera poglądowa rozpoznaje pozycję świateł sygnalizatora i weryfikuje, czy zapaliło się czerwone. Następnie urządzenie pomiarowe identyfikuje samochód, który przejechał przez linię warunkowego zatrzymania, mimo że jego kierowca nie powinien tego robić. Kamera poglądowa rejestruje zdarzenie i śledzi auto w kadrze. System ten nie tylko fotografuje samochód, którego użytkownik nie zastosował się do obowiązujących przepisów, ale także zapisuje m.in. numer rejestracyjny, datę i godzinę zdarzenia, prędkość pojazdu.
System kamer współpracuje z pętlami indukcyjnymi zatopionymi w asfalcie najczęściej tuż za linią zatrzymania lub za sygnalizatorem. Gdy zapala się czerwone światło, a samochód najedzie na nie, wysyłają one impuls. Ten sygnał uruchamia kamery mające zweryfikować, czy pojazd jedynie nieznacznie najechał na linię zatrzymania czy też przejechał przez całe skrzyżowanie.
Ważne! Wszystkie urządzenia będące częścią systemu Red Light rejestrują wykroczenia z dwusekundowym opóźnieniem. Ma to umożliwić kierowcom, którzy wjeżdżają na skrzyżowanie na pomarańczowym świetle opuścić je bez narażania się na mandat. |

Źródło: https://www.canard.gitd.gov.pl/
Jak wygląda rejestrator przejazdu na czerwonym świetle?
Rejestrator przejazdu na czerwonym świetle to kamery w kolorze żółtym. Są one umieszczone nad sygnalizacją świetlną oraz w jej bliskiej okolicy. Zazwyczaj montuje się je na wysokich słupach i konstrukcjach zapewniających optymalną widoczność na to, co dzieje się na skrzyżowaniu.
Ważne! Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle nie są oznakowane. |

Źródło: Raport „Dane z działalności CANARD za rok 2024”
Jak przebiega procedura wystawiania mandatu za przejazd na czerwonym świetle?
Systemem automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, którego częścią są rejestratory przejazdu na czerwonym świetle, zarządza Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Procedura wystawiania mandatu przebiega następująco:
- urządzenie wykonuje zdjęcie samochodu, którego kierowca dopuścił się wykroczenia,
- fotografia trafia do Centralnego Systemu Przetwarzania,
- Główny Inspektorat Transportu Drogowego uzyskuje dane właściciela pojazdu z Centralnej Ewidencji Pojazdów i wysyła do niego wezwanie do wskazania kierującego samochodem w chwili wykroczenia,
- właściciel wypełnia jedno z trzech oświadczeń, w którym:
- przyznaje się do winy i przyjmuje mandat lub odmawia jego przyjęcia,
- wskazuje osobę, która kierowała pojazdem,
- nie wskazuje kierującego i przyjmuje mandat lub odmawia jego przyjęcia.
CANARD na podstawie otrzymanego oświadczenia:
- wysyła oświadczenie do osoby, którą wskazał właściciel pojazdu lub
- wystawia mandat za przejazd na czerwonym świetle bądź niewskazanie sprawcy wykroczenia lub
- kieruje sprawę do sądu, jeśli właściciel odmówił przyjęcia mandatu lub w sytuacji, gdy minął termin na jego nałożenie.
Właściciel pojazdu ma 7 dni na udzielenie odpowiedzi i odesłanie stosownego oświadczenia na adres wskazany w wezwaniu.
Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle – lista miejsc + mapa
Poniżej znajdziesz mapę z zaznaczonymi miejscami, w których funkcjonują rejestratory przejazdu na czerwonym świetle. Możesz również sprawdzić dokładne lokalizacje w tabeli (dane aktualne na dzień 11.08.2025 r.).

Źródło: https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/o-nas/mapa-urzadzen
Województwo zachodniopomorskie | Szczecin | Skrzyżowanie ul. gen. Taczaka, Derdowskiego oraz 26 kwietnia |
Województwo pomorskie | Słupsk | Skrzyżowanie ul. Gdańskiej, Garncarskiej, Sierpinka i Wiejskiej |
Luzino | Skrzyżowanie ul. Wejherowskiej z Lęborską, Wilczka i Chłopską | |
Miszewo | skrzyżowanie ul. Gdańskiej z Gdyńską | |
Starogard Gdański | skrzyżowanie ul. Bohaterów Monte Cassino z al. Armii Krajowej | |
Województwo warmińsko-mazurskie | Olsztyn | skrzyżowanie al. Gen. Sikorskiego z u. Synów Pułku, Tuwima |
Województwo podlaskie | Białystok | skrzyżowanie ul. gen. Sosabowskiego, Sulika i Kazimierza Wielkiego |
Białystok | skrzyżowanie ul. Zwierzynieckiej z Ojca Pio | |
Województwo wielkopolskie | Piła | obwodnica Bydgoszcz-Szczecin, skrzyżowanie DK10 z DK11 |
Komorniki | skrzyżowanie ul. Poznańskiej z Gottlieba | |
Poznań | rondo Kaponiera | |
Województwo kujawsko-pomorskie | Nakło nad Notecią | skrzyżowanie obwodnicy z ul. Mrotecką DK10 z DW241 |
Żnin | skrzyżowanie ul. Mickiewicza z Kopernika | |
Chełmce | DK 62 przejazd kolejowy | |
Grębocin | skrzyżowanie ul. Kowalewskiej z Dworcową i Lubicką | |
Kowal | skrzyżowanie DK91 z ul. Wojska Polskiego | |
Województwo dolnośląskie | Bolesławiec | skrzyżowanie al. Tysiąclecia z ul. Chrobrego, Asnyka i Spółdzielczą |
Polkowice | skrzyżowanie DK3 z ul. Kopalnianą | |
Jelenia Góra | skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Grunwaldzką i Mostową | |
Świdnica | skrzyżowanie ul. Łącznej z Esperantystów i Stęczyńskiego | |
Wrocław |
ul. Średzka – przejazd kolejowy | |
ul. Szczecińska – przejazd kolejowy | ||
skrzyżowanie ul. Na Ostatnim Groszu i Bystrzyckiej | ||
Województwo łódzkie |
Łódź |
skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Obywatelską |
skrzyżowanie al. Włókniarzy z ul. Drewnowską | ||
skrzyżowanie al. Włókniarzy z ul. Zgierską (rondo mjr. Alfreda M. Biłyka) | ||
rondo Inwalidów | ||
Zgierz | skrzyżowanie al. Armii Krajowej z ul. Długą | |
Wieluń | skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i Krakowskie Przedmieście | |
Piotrków Trybunalski | skrzyżowanie al. Piłsudskiego i Armii Krajowej | |
skrzyżowanie ul. Sikorskiego z al. Concordii | ||
Radomsko | ul. Piłsudskiego – przejazd kolejowy | |
Województwo śląskie | Mikołów | skrzyżowanie ul. Cieszyńskiej, Gliwickiej i Wyzwolenia |
Pyskowice | skrzyżowanie ul. Mickiewicza i Toszeckiej | |
Łaziska Górne | obwodnica w pobliżu ulicy Cieszyńskiej, DK81 | |
Bielsko-Biała | skrzyżowanie ul. Sarni Stok i Warszawskiej (rondo NSZZ Solidarność) | |
Pszczyna | skrzyżowanie ul. Męczenników Oświęcimskich z Górnośląską | |
Zabrze | skrzyżowanie ul. Bytomskiej z Religii | |
Ruda Śląska | skrzyżowanie ul. Kokota z 1 Maja | |
Województwo małopolskie | Olkusz | Skrzyżowanie ul. Kazimierza Wielkiego z Pakuską |
Mikołajów | skrzyżowanie DK94 z lokalną drogą | |
Nowy Sącz | skrzyżowanie ul. Kilińskiego i Królowej Jadwigii (rondo Solidarności) | |
Kraków | rondo Dywizjonu 308 | |
skrzyżowanie ul. Zakopiańskiej, Wadowickiej, Tischnera i Brożka | ||
Województwo mazowieckie | Jabłonna | rondo Biskupów Płockich |
Marki | skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Wspólną | |
Mroków | skrzyżowanie al. Krakowskiej z ul. Rejonową i Szkolną | |
Warszawa | Skrzyżowanie al. Krakowskiej z ul. Łopuszańską i Hynka | |
Ul. Cyrulików – przejazd kolejowy | ||
Województwo lubelskie | Anielin | skrzyżowanie DK12 w Anielinie |
Województwo lubuskie | Gorzów Wielkopolski | rondo Santockie |
Województwo podkarpackie | Ropczyce | skrzyżowanie u. 3 Maja z DK94 |
Stalowa Wola | skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Komisji Edukacji Narodowej | |
Województwo świętokrzyskie | Kielce | skrzyżowanie al. Solidarności z ul. Sandomierską |
Opracowanie własne na podstawie https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/web/guest/o-nas/mapa-urzadzen
Do połowy 2026 r. planowane jest uruchomienie kolejnych rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle.