Dziury w jezdni a zagrożenie dla ruchu drogowego
Dziury w jezdni są jednym z najpowszechniejszych problemów związanych z infrastrukturą drogową. Mogą prowadzić do poważnych zagrożeń dla uczestników ruchu, takich jak:
- uszkodzenia pojazdów – jazda po dziurawych drogach może prowadzić do poważnych usterek, jak przebite opony, zniszczone zawieszenie i felgi czy problemy z układem kierowniczym. Takie awarie zagrażają bezpieczeństwu jazdy, a ich naprawa wiąże się z dużymi kosztami;
- wypadki – dziury w jezdni mogą być przyczyną groźnych zdarzeń na drodze. Kierowcy często próbują omijać uszkodzenia, wykonując nagłe manewry. Czasami prowadzi to do utraty kontroli nad pojazdem czy kolizji z innymi użytkownikami drogi. Szczególnie niebezpieczne są dziury niewidoczne podczas złych warunków pogodowych lub w nocy;
- zmniejszenie płynności ruchu – kierowcy często zwalniają lub zmieniają pasy, próbując ominąć dziury. Takie działanie powoduje korki, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu.
Dziury w jezdni są niebezpieczne nie tylko dla samochodów osobowych i ich użytkowników. Stanowią ogromny problem również dla kierowców jednośladów. Nawet dość małe uszkodzenie powierzchni może doprowadzić do utraty równowagi i upadku. Jest to niebezpieczne zwłaszcza na ruchliwych drogach, na których przewracający się motocyklista lub rowerzysta może wpaść pod koła większego pojazdu.
Skąd biorą się dziury w jezdni?
Uszkodzenia nawierzchni powstają na skutek wpływu warunków atmosferycznych, intensywnego ruchu pojazdów oraz niewłaściwego utrzymania dróg. Czasami są wynikiem użycia asfaltu gorzej jakości, a nawet ekstremalnych upałów. Zdarza się, że do nadmiernego zużycia podłoża przyczyniają się też sami kierowcy. Jest tak np. w sytuacji, gdy poruszają się pojazdami o masie większej niż 3,5 t lub ciągnikami rolniczymi tam, gdzie jest to zabronione.
Warto pamiętać, że małe wgłębienia w asfalcie mogą bardzo szybko zwiększyć swoją powierzchnię. Z tego powodu najlepiej informować o nich zarządcę trasy wtedy, gdy nie stanowią jeszcze poważnego zagrożenia dla pojazdów i ich użytkowników. Gdzie zgłaszać dziury w drodze i jak to zrobić?
Gdzie zgłosić dziurę w jezdni?
Zastanawiasz się, gdzie zgłosić dziurę w jezdni? Wszystko zależy od tego, kto jest odpowiedzialny za dany fragment trasy. W Polsce zarządcy różnią się w zależności od rodzaju drogi:
- Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad – drogi krajowe, szybkiego ruchu i autostrady,
- zarząd województwa – drogi wojewódzkie,
- zarząd powiatu – drogi powiatowe,
- burmistrz, wójt lub prezydent miasta – drogi gminne.
Za trasy wewnętrzne, np. osiedlowe, odpowiada wyznaczony podmiot, spółdzielnia mieszkaniowa lub właściciel. Podobnie jest również w przypadku dróg i parkingów, które znajdują się na prywatnych posesjach.
Zarząd Dróg Miejskich
W dużych miastach zwykle powołuje się osobny organ odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniego stanu jezdni. Najczęściej nazywa się go Zarządem Dróg Miejskich. Jeśli więc zauważysz uszkodzenie asfaltu np. w Warszawie czy Poznaniu, możesz zgłosić się bezpośrednio do tego podmiotu. Pamiętaj, że w każdym mieście istnieje osobny telefon kontaktowy do ZDM. Zwykle organy te pracują przez całą dobę, co pozwala na szybkie reagowanie w trudnych sytuacjach.
Jak sprawdzić rodzaj drogi?
Istnieje kilka sposobów na sprawdzenie typu danej drogi i jej zarządcy:
- samodzielne szukanie w Internecie – wiele informacji można znaleźć na własną rękę, zwłaszcza gdy chodzi o autostrady czy trasy ekspresowe. Wszystkie drogi w Polsce są znakowane, dlatego wystarczy jedynie upewnić się co do symbolu danego fragmentu i porównać go z oficjalną klasyfikacją;
- skierowanie pytania do urzędu gminy – pracownicy zwykle są w stanie wskazać zarządcę nawet w sytuacji, gdy nie jest nim burmistrz, wójt lub prezydent miasta;
- skontaktowanie się z policją – funkcjonariusze również mogą udzielić informacji na temat podmiotu odpowiedzialnego za daną trasę, ale lepszym rozwiązaniem jest skierowanie pytania bezpośrednio do urzędu gminy.
Zgłoszenie musi trafić do odpowiedniego organu. Podmioty odpowiedzialne za drogi w Polsce nie zawsze przekazują sobie informacje, które zostały przesłane do błędnego zarządcy. Z tego powodu warto upewnić się, czy dana osoba lub organizacja rzeczywiście sprawuje nadzór nad konkretnym fragment trasy.
Jak zgłosić dziurę w drodze?
Skoro wiesz już, gdzie zgłosić dziurę w drodze, warto też wiedzieć, jak zrobić to poprawnie. Obecnie nie trzeba już wysyłać listu z wydrukowanymi zdjęciami i opisem. Wszystkich formalności można dopełnić online, korzystając z adresu mailowego odpowiedniego podmiotu. GDDKiA ma również własny formularz elektroniczny, za pośrednictwem którego można zgłaszać wszelkie zaobserwowane nieprawidłowości na drogach krajowych, szybkiego ruchu i autostradach.
Jakie elementy powinno zawierać pismo?
- Zdjęcie uszkodzonego miejsca – pomoże ono lepiej ocenić skalę problemu i zareagować szybciej, jeśli usterka okaże się poważna.
- Lokalizacja – miejscowość, ulica czy numer pachołka drogowego. Możesz też podać dokładne koordynaty.
- Opis uszkodzonego miejsca.
Im więcej informacji podasz, tym lepiej. To ważne zwłaszcza w sytuacji, gdy usterka jest poważna i jeśli nie zostanie odpowiednio oznakowana, może doprowadzić do wypadku.
Czy dziura w drodze jest naprawiana od razu po zgłoszeniu?
Zgłoszenie dziury w drodze niestety nie zawsze jest skuteczne. To, czy na danym terenie zostaną podjęte prace naprawcze, zależy od zarządcy i jego budżetu. W przypadku mniejszych usterek na remont często trzeba czekać miesiącami. Rozległe wgłębienia w jezdni zwykle są dość szybko oznaczane pachołkiem, ale rzadko usuwa się je od razu.
Sposobem na przyspieszenie reakcji może być zgłoszenie złego stanu drogi przez większą liczbę osób. Na takie działanie często decydują się mieszkańcy konkretnych osiedli czy miejscowości, którzy czekają na naprawę jezdni od wielu miesięcy.
Co zrobić, jeśli jesteś świadkiem niszczenia drogi?
Jeśli jesteś świadkiem niszczenia drogi przez inną osobę, możesz postąpić tak samo, jak w przypadku wszystkich innych aktów wandalizmu. Wystarczy zgłosić ten fakt na policję i poczekać na przyjazd patrolu. Trzeba pamiętać, że niszczenie mienia publicznego jest przestępstwem. Zgodnie z kodeksem karnym: „Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.”
Co jeszcze można zgłosić zarządcy drogi?
Zarządca drogi odpowiada nie tylko za utrzymanie asfaltu w odpowiednim stanie. Po jego stronie leży też zapewnienie widoczności znaków drogowych – zarówno tych poziomych, jak i pionowych. Z tego powodu do podmiotu zarządzającego danym fragmentem trasy można zgłosić:
- uszkodzenie lub brak tablicy – a także jej niewystarczającą czytelność, spowodowaną np. przez wystające gałęzie drzew;
- wytarcie znaków poziomych – oddzielających pasy jezdni, wskazujących przejścia dla pieszych czy kierunki skrętu;
- uszkodzenie barier ochronnych – np. złamanie, wgniecenie lub całkowicie usunięcie. Dotyczy to przegród znajdujących się na drogach szybkiego ruchu czy mostach;
- luźne studzienki kanalizacyjne – których klapy są zniszczone, zapadnięte lub wystają ponad poziom drogi, powodując zagrożenie dla pojazdów;
- roślinność zmniejszającą widoczność na zakrętach, ograniczającą przestrzeń dla pieszych lub rowerzystów na poboczu, a także przesłaniającą znaki drogowe.
Uszkodzenie auta na dziurawej drodze a odszkodowanie
Zarządcy dróg odpowiadają za ich utrzymanie w odpowiednim stanie. Jeśli więc w wyniku zaniedbań takich organów dojdzie do uszkodzenia auta na dziurawej jezdni, kierowca może wnioskować o przyznanie odszkodowania. Takie sprawy bywają trudne, ale czasami kończą się sukcesem. Aby zwiększyć szansę na uzyskane środków na naprawę pojazdu, należy:
- poinformować o zdarzeniu policję – najlepiej wezwać ją bezpośrednio na miejsce,
- złożyć wniosek o przyznanie odszkodowania, wskazując w nim drogę, na której doszło do usterki, a także przyczynę (zły stan nawierzchni),
- wykazać związek między zdarzeniem a zaniechaniem zarządcy.
Pomocne mogą być też opinie świadków. Odszkodowania są najczęściej wypłacane w sytuacji, gdy do podmiotu odpowiedzialnego za daną drogę już wcześniej wpływały informacje o jej złym stanie technicznym, ale nie podjął on żadnych działań naprawczych. Wówczas można bardzo łatwo wykazać jego zaniechanie.