Czym jest droga serwisowa?
„Droga serwisowa” nie ma definicji legalnej, czyli takiej, która jest zawarta w przepisach prawnych. Jest ona elementem infrastruktury technicznej umożliwiającym obsługę i utrzymanie szlaków komunikacyjnych oraz np. systemów oświetlenia lub kanałów technologicznych. Zgodnie z orzecznictwem polskich sądów droga serwisowa stanowi dodatkową jezdnię w ramach głównej drogi. Nie jest samoistną trasą, ale częścią np. autostrady lub ekspresówki1.
Gdzie występuje droga serwisowa?
Drogi serwisowe są projektowane głównie wzdłuż:
- tras szybkiego ruchu – są wykorzystywane przez służby techniczne autostrad i dróg ekspresowych do obsługi urządzeń np. słupów oświetleniowych czy też dojazdu do terenów przyległych m.in. stacji benzynowych;
- miast i obszarów zurbanizowanych – umożliwiają dojazd do posesji, osiedli, miejsc parkingowych czy zakładów;
- Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) – pozwalają na swobodny dojazd do takich miejsc, jak parkingi czy stacje paliw i ich obsługę techniczną.
Tego rodzaju trasy mogą również być zlokalizowane w pobliżu obszarów przemysłowych i ułatwiać wewnętrzny transport oraz swobodny dojazd do hal produkcyjnych, magazynów itp.
Czy każdy może poruszać się drogą serwisową?
Wielu kierowców zastanawia się, czy drogami serwisowymi może poruszać się każdy pojazd. Mimo iż najczęściej są one utwardzone i dobrze utrzymane, to jednak bardzo często dostęp do nich jest ograniczony. Sprawdź, co musisz wiedzieć, zanim zdecydujesz się na skorzystanie z takiej drogi.
Drogi serwisowe a ograniczona dostępność
Nie wszystkie drogi serwisowe są ogólnodostępne. Oznacza to, że mogą poruszać się nimi wyłącznie np. służby drogowe, obsługa techniczna czy właściciele posesji i gruntów zlokalizowanych wzdłuż takich tras. O ograniczonej dostępności dróg serwisowych informują znaki: B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach” oraz B-2 „zakaz wjazdu”.
Znak B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach”

Znak B-2 „zakaz wjazdu”
Drogi serwisowe a ograniczenia prędkości
Drogi serwisowe – ze względu na to, że najczęściej są dość wąskie – nie są przystosowane do rozwijania dużych prędkości. W zależności od lokalizacji i parametrów takiej trasy mogą obowiązywać konkretne ograniczenia prędkości. O tym, z jaką prędkością można poruszać się po drodze serwisowej informuje znak B-33 „ograniczenie prędkości”.

Znak B-33 „ograniczenie prędkości”
Droga serwisowa a pierwszeństwo przejazdu
Wyjazd z drogi serwisowej na główną wymaga ustąpienia pierwszeństwa, a kierowcy mogą być o tym informowani znakami A-7 „ustąp pierwszeństwa” lub B-20 „stop”. W pierwszym przypadku można kontynuować jazdę bez konieczności zatrzymywania pojazdu, pod warunkiem, że taki manewr nie będzie stwarzał zagrożenia dla uczestników ruchu. Co to oznacza w praktyce? Jeśli dojeżdżasz do drogi głównej i widzisz przed sobą znak A-7 „ustąp pierwszeństwa”, możesz wjechać na nią bez zatrzymywania, jeśli upewnisz się, że nie stworzysz zagrożenia dla innych uczestników ruchu.
Zupełnie inaczej należy postępować, jeśli przy drodze umieszczony jest znak B-20 „stop”. Jest on równoznaczny z obowiązkiem zatrzymania pojazdu w celu upewnienia się, że możliwa jest bezpieczna kontynuacja jazdy. Należy to zrobić przed linią bezwzględnego zatrzymania P12. Jeśli nie jest ona namalowana na jezdni, to zatrzymaj samochód w takim miejscu, z którego dobrze widać, to co dzieje się na drodze głównej.

Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa”

Znak B-20 „stop”
Droga serwisowa a zatrzymywanie i postój
Na wielu odcinkach dróg serwisowych obowiązuje zakaz zatrzymywania oraz postoju, zwłaszcza na tych, które biegną równolegle do autostrady czy ekspresówki. Jest to związane z koniecznością zapewnienia płynnego ruchu i bezproblemowego dojazdu służb technicznych na konkretny odcinek. O tym, że obowiązuje zakaz zatrzymywania informuje znak B-36. Z kolei B-35 wskazuje na zakaz postoju.

Znak B-35 „zakaz postoju”

Znak B-36 „zakaz zatrzymywania”
Drogi serwisowe a inne ograniczenia
Nie wszystkie drogi serwisowe są utwardzone i dobrze utrzymane. Niekiedy są to odcinki o złym stanie nawierzchni z dziurami czy koleinami. Podróżując taką drogą gruntową lub tylko częściowo utwardzoną, zachowaj szczególną ostrożność. Brak oświetlenia i oznakowania poziomego dodatkowo utrudniają jazdę. Utrzymuj odpowiednią prędkość dostosowaną do trudnych warunków, aby odpowiednio zareagować w przypadku wystąpienia nagłego niebezpieczeństwa.
Bezpieczne korzystanie z dróg serwisowych – najważniejsze zasady
Jak już wiesz, standard drogi serwisowej może znacznie odbiegać od tego, który znasz z dróg publicznych. Poruszając się nią, zawsze zachowaj szczególną ostrożność i pamiętaj o przestrzeganiu poniższych zasad.
- Przed wjazdem na drogę serwisową upewnij się, że jest ona ogólnodostępna. Jeśli przed wjazdem na nią nie widnieje znak B-1 „zakaz ruchu” lub B-2 „zakaz wjazdu”, możesz z niej skorzystać.
- Jadąc drogą serwisową, utrzymuj prędkość dostosowaną do przepisów oraz aktualnych warunków. Jeśli znaki nie wskazują inaczej, to w obszarze niezabudowanym limit wynosi 90 km/h, a w zabudowanym 50 km/h.
- Ogólnodostępną drogą serwisową mogą poruszać się nie tylko inne pojazdy, ale także piesi, rowerzyści, osoby na hulajnogach czy rolkach. Zwracaj uwagę na innych uczestników ruchu, aby nie stwarzać zagrożenia.
- Stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Inni kierowcy także mogą popełniać błędy. Zawsze oceniaj sytuację, aby odpowiednio zareagować np. gwałtownie zahamować. Jeśli przed Tobą znajdują się inne pojazdy, zachowaj bezpieczną odległość. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko kolizji.
- Jeśli na drodze serwisowej nie ma zakazu postoju lub parkowania i musisz się zatrzymać, wybierz do tego odpowiednie miejsce. Nie parkuj w sposób utrudniający przejazd innym. Jeżeli przy drodze serwisowej nie ma wyznaczonych miejsc postojowych, ustaw samochód, aby nie blokował przejazdu i nie stwarzał zagrożenia. Nie parkuj przy zakrętach oraz tam, gdzie jest ograniczona widoczność.
Jeśli nie masz pewności, czy możesz wjechać na konkretną drogę serwisową, skorzystaj z nawigacji. Jeżeli ma ona dostęp do aktualnych map, to pomoże Ci uniknąć błędu i uniknąć wjechania na odcinek o ograniczonej dostępności.

