Czym się różni droga ekspresowa od autostrady?

znaki
znakiZaktualizowano: 2025-08-27
facebook

Autostrady oraz drogi ekspresowe zaliczane są do grupy dróg szybkiego ruchu. Umożliwiają one wygodne przemieszczanie się dzięki dobrej jakości nawierzchni oraz rozwiniętej infrastrukturze towarzyszącej m.in. Miejscom Obsługi Podróżnych (MOP). Dowiedz się, co różni te dwa rodzaje dróg. Sprawdź także najważniejsze przepisy obowiązujące na autostradach i ekspresówkach.

Droga ekspresowa a autostrada – nazewnictwo

Definicję autostrady oraz drogi ekspresowej określa ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym aktem prawnym pierwsza z nich to droga publiczna z odpowiednim oznakowaniem przeznaczona do ruchu pojazdów samochodowych (z wyłączeniem czterokołowców) mogących rozwijać prędkość co najmniej 40 km/h także wtedy, gdy ciągną przyczepę.

Po drodze ekspresowej mogą poruszać się pojazdy samochodowe z wyłączeniem czterokołowców. Ona również musi być prawidłowo oznakowana.

Znak D-9 „autostrada”

Znak D-9 „autostrada”

Znak D-7 „droga ekspresowa”

Znak D-7 „droga ekspresowa”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autostrada vs droga ekspresowa – najważniejsze różnice

Zastanawia Cię, czym się różni droga ekspresowa od autostrady? Sprawdź najważniejsze kwestie z tym związane.

Limity prędkości

Na drogach ekspresowych nie obowiązuje minimalna dopuszczalna prędkość. Natomiast po autostradach mogą poruszać się wyłącznie pojazdy, które są w stanie jechać co najmniej 40 km/h. Różnica dotyczy również maksymalnej dopuszczalnej prędkości. W przypadku dróg ekspresowych wynosi ona:

  • 120 km/h – na drogach dwujezdniowych,
  • 100 kmh – na drogach jednojezdniowych oraz dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasami przeznaczonymi dla każdego kierunku ruchu.

Po autostradach można jechać z prędkością do 140 km/h. Dotyczy to aut osobowych, motocykli oraz ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Liczba pasów ruchu

Kolejna różnica między drogą ekspresową a autostradą dotyczy liczby jezdni. Autostrada nie może być drogą jednojezdniową. Zgodnie z przepisami prawa musi mieć co najmniej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dodatkowo wymagane jest ich oddzielenie np. barierami.

Droga ekspresowa może być jednojezdniowa poza terenem zabudowanym, w przypadku realizacji podzielonej na etapy. Niekiedy kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu w jednym kierunki i tylko jeden w drugim (2+1). Jest to rozwiązanie, którego nie spotkasz na żadnej autostradzie.

Szerokość pasów ruchu

Różnica dotyczy także minimalnej szerokości pasów ruchu, którymi poruszają się kierowcy. W przypadku nowopowstających autostrad wynosi ona 3,75 m. Drogi ekspresowe muszą natomiast mieć co najmniej 3,5 m szerokości (dotyczy to także starszych autostrad).

Pas awaryjny na autostradzie powinien mieć 3 m szerokości, a na ekspresówce 2,5 m. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych minimalna szerokość pobocza na autostradzie to 1,25 m, a na drodze ekspresowej 0,75 m.

Skrzyżowania i zjazdy

Na autostradach nie ma jednopoziomowych skrzyżowań. Są one zastąpione wjazdami oraz zjazdami. W przypadku dróg ekspresowych możliwe jest stosowanie skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

Istotna różnica dotyczy także węzłów drogowych. Na autostradach nie powinny być one rozlokowane częściej niż co 15 km. W przypadku dróg ekspresowych odległość między nimi może wynosić 5 km. Zasada ta dotyczy jednak wyłącznie obszarów niezabudowanych. Jeśli odcinek przebiega w pobliżu dużego ośrodka miejskiego, przepisy dopuszczają lokalizowanie wjazdów i zjazdów z większą częstotliwością, jeśli jest to konieczne.

Opłaty

Drogi ekspresowe są w Polsce bezpłatne. Za przejazd niektórymi odcinkami autostrad trzeba uiścić opłatę. Dotyczy to fragmentów koncesjonowanych, które nie są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W 2025 r. za przejazd samochodem osobowym trzeba zapłacić na odcinku autostrady A1 Rusocin-Nowa Wieś oraz A4 Kraków-Katowice.

Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

Na poniższej mapie sprawdzisz stan autostrad oraz dróg ekspresowych w Polsce (stan na początek sierpnia 2025 r.). Na zielono zaznaczone są odcinki istniejące, a na czerwono te w budowie. Pozostałymi kolorami oznakowano trasy, które są na etapie planowania, przetargu lub projektowania.

mapa Polski z zaznaczonymi drogami ekspresowymi i autostradami

 

Autostrady w Polsce

W Polsce funkcjonują następujące autostrady:

  • A1 (Autostrada Bursztynowa) – łącząca Trójmiasto z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym i prowadzi do przejścia granicznego z Czechami w Gorzyczkach,
  • A2 (Autostrada Wielkopolska) – przebiega od granicy z Niemcami w Świecku i docelowo ma prowadzić do przejścia granicznego z Białorusią w Kukurykach,
  • A4 – przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach do przejścia z Ukrainą w Korczowej,
  • A6 – obwodnica Szczecina, łączy drogę ekspresową S3 z przejściem granicznym z Niemcami w Kołbaskowie,
  • A8 – obwodnica Wrocławia, przebiega od autostrady A4 do dzielnicy Psie Pole,
  • A18 – łączy autostradę A4 z granicą z Niemcami w Olszynie,
  • A50 – planowana autostrada, która ma połączyć Centralny Port Komunikacyjny z Mińskiem Mazowieckim.

Sieć autostrad jest systematycznie rozwijana, co ma zwiększyć komfort podróżowania po kraju.

Drogi ekspresowe w Polsce

W tabeli sprawdzisz nazwy dróg ekspresowych w Polsce oraz miejscowości, przez jakie przebiegają.

S1 Pyrzowice – Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec – Mysłowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń – granica państwa ze Słowacją
S2 południowa obwodnica Warszawy
S3 Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wlk. – Zielona Góra – Lubawka
S5 Ostróda – Nowe Marzy – Świecie – Bydgoszcz – Białe Błota – Szubin – Żnin – Gniezno – Poznań – Stęszew – Kościan – Śmigiel – Leszno – Rawicz – Żmigród – Prusice – Trzebnica – Wrocław
S6 Szczecin – Goleniów – Nowogard – Kołobrzeg – Ustronie Morskie – Koszalin – Sławno – Słupsk – Lębork – Gdynia – Gdańsk – Straszyn – Rusocin
S7 Straszyn – Gdańsk – Nowy Dwór Gdański – Elbląg – Ostróda – Olsztynek – Nidzica – Płońsk – Zakroczym – Nowy Dwór Mazowiecki – Łomianki – Warszawa – Grójec – Radom – Skarżysko-Kamienna – Suchedniów – Kielce – Jędrzejów – Kraków – Myślenice – Rabka
S8 Magnice – Wrocław – Oleśnica – Syców – Kępno – Wieruszów – Wieluń – Sieradz – Zduńska Wola – Łask – Pabianice – Łódź – Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki – Rawa Mazowiecka – Mszczonów – Janki Małe – Warszawa – Marki – Radzymin – Wyszków – Trzcianka – Ostrów Mazowiecka – Zambrów – Stare Jeżewo – Białystok
S10 Szczecin – Stargard Szczeciński – Recz – Kalisz Pomorski – Wałcz – Piła -Wyrzysk – Pawłówek – Białe Błota – Bydgoszcz – Solec Kujawski – Toruń – Lubicz Dolny – Sierpc – Płońsk – Siedlin
S11 Koszalin – Bobolice – Szczecinek – Piła – Chodzież – Budzyń – Poznań – Kórnik – Środa Wielkopolska – Jarocin – Pleszew – Ostrów Wielkopolski – Kępno – Kluczbork – Olesno – Lubliniec – Tarnowskie Góry – Pyrzowice
S12 Piotrków Trybunalski – Sulejów – Opoczno – Radom – Zwoleń – Puławy – Lublin – Świdnik – Piaski – Chełm – Dorohusk (granica z Ukrainą)
S14 Emilia – Zgierz – Aleksandrów Łódzki – Łódź – Konstantynów Łódzki – Pabianice – Róża
S16 Olsztyn – Barczewo – Biskupiec – Mrągowo – Orzysz – Ełk – Knyszyn
S17 Warszawa – Garwolin – Lublin – Piaski – Krasnystaw – Zamość – Tomaszów – Bełżec – Hrebenne (granica z Ukrainą)
S19 Kuźnica – Sokółka – Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo Duże – Choroszcz – Siemiatycze – S12 (Rudnik) – S12 (Dąbrowica) – Nisko – A4 (Rzeszów Wschód) – A4 (Rzeszów Zachód) – Barwinek (granica ze Słowacją)
S22 przejście graniczne z Rosją w Grzechotkach – Maciejewo – Chruściel – Błudowo – Wilkowo – Elbląg
S50 obwodnica Warszawy
S51 Olsztyn-Olsztynek
S52 Cieszyn – Bielsko-Biała(S69) – Głogoczów (S7) – Kraków (A4 i S7)
S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Grajewo – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (przejście graniczne z Litwą
S74 Sulejów – Kielce – Opatów – Lipnik – Tarnobrzeg – Stalowa Wola – Nisko
S79 łącznik między ul. Marynarską a południową obwodnicą Warszawy (łączy Lotnisko Chopina z obwodnicą ekspresową)
S86 łączy Katowice i Sosnowiec

Opracowanie własne na podstawie https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Drogi_ekspresowe_w_Polsce 

Numeracja autostrad i dróg ekspresowych

Autostrady to drogi klasy A, a ekspresowe – S. Te same litery są wykorzystywane przy oznakowaniu konkretnych tras. Numer autostrady jest więc poprzedzony literą A np. A2, A4. Przy drogach ekspresowych umieszcza się znaki z literą S np. S12, S19.

Znak E-15d z numerem drogi ekspresowej

Znak E-15d z numerem drogi ekspresowej

Znak E-15c z numerem autostrady

Znak E-15c z numerem autostrady

 

 

 

 

 

Podsumowanie

  • Drogi ekspresowe oraz autostrady stanowią sieć dróg szybkiego ruchu.
  • Po drogach ekspresowych można poruszać się z maksymalną prędkością 120 lub 100 km/h (w zależności od liczby pasów). Dopuszczalna prędkość na autostradzie to 140 km/h. Po tym rodzaju dróg mogą poruszać się wyłącznie pojazdy, które są w stanie jechać co najmniej 40 km/h.
  • Różnica między autostradą a drogą ekspresową dotyczy także liczby pasów ruchu. Pierwsza z nich jest trasą dwujezdniową z co najmniej dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jezdnie muszą być od siebie oddzielone. Na ekspresówkach można stosować wyłącznie po jednym pasie ruchu w danym kierunku.
  • Minimalna szerokość pasa ruchu na autostradzie to 3,75 m, a drodze ekspresowej 3,5 m. Przepisy określają, że pas awaryjny powinien mieć kolejno 3 m oraz 2,5 m szerokości, a pobocze 1,25 m oraz 0,75 m.
  • Na autostradach nie stosuje się jednopoziomowych skrzyżowań, które są dopuszczalne na drogach ekspresowych.
  • Poruszanie się po drogach ekspresowych jest darmowe. Za przejazd samochodem osobowym po niektórych odcinkach koncesjonowanych autostrad trzeba uiścić opłatę.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Ile km liczy sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce?

    Łączna długość dróg szybkiego ruchu w Polsce to 5221,7 km (dane na dzień 11.08.2025 r.). 3337,1 km stanowią drogi ekspresowe, a 1 884,6 km autostrady (w tym 466 km odcinków koncesjonowanych).

  2. Czego nie wolno robić na drogach ekspresowych i autostradach?

    Na drogach ekspresowych i autostradach zabrania się zatrzymywania oraz postoju poza wyznaczonymi miejscami. Jeśli unieruchomienie pojazdu jest spowodowane awarią, należy usunąć go z jezdni oraz poinformować innych uczestników ruchu, poprzez włącznie świateł awaryjnych i umieszczenie trójkąta ostrzegawczego. Przepisy zabraniają również zawracania oraz cofania.

  3. Czy na drogach szybkiego ruchu można holować pojazd?

    Na autostradach obowiązuje bezwzględny zakaz holowania innego samochodu. Mogą to robić wyłącznie pojazdy do tego przeznaczone. Jednak na drodze ekspresowej nie jest to zabronione. Należy jednak przestrzegać dopuszczalnej prędkości pojazdu holującego, która poza obszarem zabudowanym wynosi 60 km/h. Z tyłu po lewej stronie na unieruchomionym aucie należy umieścić trójkąt lub włączyć żółte światła błyskowe.

znaki
znaki
0 KOMENTARZY
Oszczędź nawet do 50% na polisie...
Znajdź dla siebie ochronę w kilka minut bez podawania numeru pesel i telefonu
PORÓWNAJ OFERTY

Najnowsze artykuły

2025-08-25

Czym się różni droga ekspresowa od autostrady?

Autostrady oraz drogi ekspresowe zaliczane są do grupy dróg szybkiego ruchu. Umożliwiają one wygodne przemieszczanie...

2025-08-15

Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle – jak wyglądają? Lista + mapa

W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach stosowane są nie tylko fotoradary i system...

2025-08-10

Czy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów, pasach?

Rowerzyści muszą przestrzegać przepisów ruchu drogowego, aby nie stwarzali zagrożenia dla siebie oraz innych uczestników....